gorivo
Ministar financija Zdravko Marić / Izvor: Screenshot N1

Cijene goriva jučer su drastično skočile – za spremnik dizelaša od 50 litara cijena je za 14 kuna viša nego prošli tjedan, za benzince 10 kuna. Prema informacijama portala cijenagoriva.info, sadašnja cijena eurosupera 95 najviša je od listopada 2014., dok je cijena dizela vjerojatno najviša u povijesti Hrvatske.

Najnoviji skok cijena goriva u Hrvatskoj uslijedio je samo nekoliko dana nakon što je na svjetskim tržištima ponovo poskupila nafta, na najviše razine u protekle četiri godine. Cijene nafte su krajem rujna bile na povijesnom maksimumu oko 80 dolara nakon 2014. godine, da bi se sada spustile na razinu malo nižu od 75 američkih dolara.

Od polovice kolovoza cijene su nafte skočile između 15 i 20 posto, što je najviše posljedica najavljenih sankcija SAD-a na iranski naftni sektor koje bi trebale stupiti na snagu 4. studenoga.

Cijene goriva podižu visoke trošarine i PDV

No kretanje cijena nafte na svjetskim tržištima samo je jedan od parametara koji utječu na cijenu goriva na domaćem tržištu. U Hrvatskoj veliku ulogu imaju trošarine i PDV, te marže trgovaca.

I prije aktualnog poskupljenja goriva, Hrvatska je po cijeni dizela i benzina bila među najskupljim europskim zemljama. U EU negdje smo u sredini, iza Islanda, Norveške, Nizozemske, Švedske, Belgije…, zemalja s puno višim standardom. Nešto jeftinije gorivo od nas imaju, međutim, Slovenci, Austrijanci, Česi, Mađari, Nijemci, a osjetno jeftinije građani u istočnoeuropskim zemljama.

>> Benzin u Hrvatskoj skuplji nego u Njemačkoj

Na više cijene u Hrvatskoj snažno utječu porezna davanja, među ostalima i trošarine koje su u Hrvatskoj puno više nego u ostalim europskim zemljama.

EU je, naime, za sve članice propisala obvezne minimalne trošarine koje za super 95 iznose 0,359 eura po litri, a za dizel 0,33 eura. Odnosno 2,66 kuna i 2,44 kune. Hrvatska je, međutim, odredila puno više trošarine – za bezolovni (super 95) benzin 3,151 kunu po litri, za dizel 2,45 kuna po litri.

Marže skočile 67 posto

Na to idu još posebna davanja: Za Hrvatske autoceste 20 lipa po litri, za Hrvatske ceste 80 lipa, te za Hrvatske željeznice 20 lipa.

Cijenu goriva nadalje zidaju marže trgovaca koje su skočile čak 67 posto. Prije slobodnog formiranja cijena marže trgovaca iznosile su, naime, 60 lipa po litri. Danas se kreću oko kune po litri. Na to se zatim zaračunava PDV, što sve gura cijene u gornji razred EU.

Na kretanje cijena goriva Ministarstvo financija najviše utjecati snižavanjem trošarina, ali čini se da ministar financija Zdravko Marić nije tome sklon, kao što nije bio ni prije tri mjeseca kada su građani sporadičnim prosvjedima u nekoliko gradova tražili niže trošarine, odnosno jeftinije gorivo.

Marić prati i analizira

“Sve to pratimo i analiziramo. Sukladno tome će Vlada i zauzeti svoj stav, odnosno vidjeti hoće li biti potrebe za nekakvom mjerom ili reakcijom”, izjavio je jučer ministar financija. U lipnju je Marić dao gotovo identičnu izjavu, kada je rekao da u Ministarstvu prate razvoj događaja na međunarodnim tržištima.

Tada je pojasnio da su razine cijena nafte na svjetskim tržištima u skladu s projekcijama na temelju kojih je rađen državni proračun za ovu godinu. Drugim riječima, teško je za očekivati da će se ministar financija odreći planiranih prihoda, naročito nakon slučaja Uljanik i dodatnih proračunskih izdataka za brodogradilište.

Rast cijena nafte i naftnih derivata obično je okidač rasta cijena ostalih proizvoda i usluga, prvo prijevoza, a onda i svih ostalih. Udio cijene goriva u prijevozu je u prosjeku oko 30 posto ukupnih troškova, pa ako gorivo nastavi poskupljivati, sigurno će poskupjeti i transport, a onda i sve ostalo.

gorivo
Foto: Pixabay

Povrat dijela trošarina, ali samo komercijalnim prijevoznicima

Prema očekivanjima u HGK, rast cijena naftnih derivata ne bi se trebao preliti u proizvodni sektor. Dodaju da bi uslužni sektor prometa i općenito uslužni sektor mogao, međutim, rast cijena goriva prenijeti na cijene svojih usluga.

Ministar Marić ne očekuje, čini se takav razvoj događaja. Podsjeća da su u parlamentarnoj proceduri izmjene zakona prema kojima će se gospodarstvenicima koji se bave cestovnim i cargo prijevozom od iduće godine priznavati dio trošarine za njihovu djelatnost. “To nije mali efekt, negdje je na razini od oko 250 milijuna kuna i to upravo onima koji se bave cestovnim cargo prijevozom”, ističe Marić.

Prijevoznici bi, dakle, prema očekivanjima ministra financija rast cijena goriva mogli amortizirati nižim davanjima za trošarine, čime bi moglo biti izbjegnuto prelijevanje viših cijena na ostale proizvode i usluge.

Prošlo veliko poskupljenje goriva podiglo i ostale cijene

Slična očekivanja imali su i ostali analitičari nakon prošlog velikog skoka cijena goriva (u svibnju ove godine). Iako su tada analitičari ocijenili da prijevoz neće značajnije poskupiti zbog mjera rasterećenja poslovanja poduzeća, to se nije dogodilo. Upravo su cijene prijevoza najviše porasle – u lipnju su bile dva posto više nego u svibnju.

Državni zavod za statistiku zabilježio je da su u lipnju poskupile i ostale usluge povezane s osobnim prijevoznim sredstvima, od korištenja garažnog prostora i mjesta za parkiranje, do cijena zračnog i pomorskog putničkog prijevoza.

Koliki će udar izazvati jučerašnje poskupljenje, vidjet će se u novim statističkim podacima. Za kućne budžete dileme nema, oni su već pogođeni neprestanim poskupljivanjem dizela i benzina, a vjerojatnost da će se Marić odlučiti na rezanje trošarina je – minimalna.