nogometna groznica
Foto: Pixabay

Nogometna groznica trese Hrvatsku. Sa svakim postignutim golom naših reprezentativaca, raste raspoloženje, sve do euforije. Optimizam se širi na sve strane. Zadovoljni su navijači, a još više poslovnjaci. Velika sportska natjecanja, poznato je, jačaju potrošnju, čak i kada se gubi na terenu.

Gledajući iz poslovnog kuta, Svjetsko prvenstvo u nogometu najvažniji je događaj u godini. Za poduzeća ono ne traje samo mjesec dana. Pripreme i povećana ulaganja traju puno duže. Povećava se proizvodnja, ulaže se u marketing, smišljaju i na tržište plasiraju prigodna pakiranja grickalica, pića, navijačkih rekvizita, organiziraju nagradne igre…

Svjetsko nogometno prvenstvo velika je prilika za prehrambenu industriju, naročito za proizvođače piva i grickalica, ali i za proizvođače televizora, ugostitelje, kladioničare, putničke agencije… Globalno, za vrijeme samo prvog tjedna Svjetskog prvenstva u Brazilu 2014. prodaja slanih grickalica skočila za 13 posto, čokolade za 37 posto, a piva za 51 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.

Velika očekivanja pivarske industrije

Prošlo Svjetsko nogometno prvenstvo domaći su proizvođači pića iskoristili za značajan rast investicija, a pivari su i u vrijeme recesije povećali broj zaposlenih i ostvarili veću produktivnost od prosjeka gospodarstva.

Proizvođači piva u Hrvatskoj su samo u 2015. godini uplatili u državni proračun 639 milijuna kuna trošarina, a cjelokupni lanac dodane vrijednosti industrije piva u proračun je uplatio 2,8 milijardi kuna poreza (što je gotovo dva posto ukupnih proračunskih prihoda). Brojke pokazuju da je na svaku kunu poreza i doprinosa na plaću koje su proizvođači piva izravno uplatili u proračun, neizravno uplaćeno još gotovo pet dodatnih kuna poreza, pokazala je studija Ekonomskog instituta, Zagreb objavljena krajem prošle godine.

Kako će biti za ovo Svjetsko prvenstvo, zbrajat će se nakon 15. srpnja. No očekivanja proizvođača, trgovaca i ugostitelja su velika. Možda najveća su u pivarskoj industriji koja očekuje da će prosječnu godišnju potrošnju od oko 80 litara piva per capita značajno povećati tijekom ovih ljetnih mjeseci.

nogometna groznica
Foto: Pixabay

Prema prognozama Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja HGK u danima kada igra naša reprezentacija moglo bi se popiti od sedam do 12 tisuća hektolitra piva po utakmici. Nije loše ako imamo na umu da se u Hrvatskoj godišnje proizvede 3,4 milijuna hektolitara piva, što domaću industriju piva svrstava na 22. mjesto po proizvodnji tog pića u EU.

A to bi moglo biti dobro za cjelokupno gospodarstvo jer jedno radno mjesto u pivarskoj industriji otvara dodatnih 12 do 13 u povezanim djelatnostima, pokazala je studija EIZG-a. Najviše dodatnih radnih mjesta pivari generiraju u ugostiteljstvu, oko 16 tisuća, zatim u maloprodaji (oko 4.150) te među dobavljačima ( oko 1.650).

Konkretne brojke zasad nepoznate

Poput svjetskih proizvođača piva ni domaći nisu skloni otkrivati konkretne brojke, ali ne kriju da očekuju značajan porast prodaje svojih brendova tijekom lipnja i srpnja, ne samo zbog nogometnog prvenstva. Ljeti i inače raste potrošnja pive, no velika sportska natjecanja su dodatni impuls za rast proizvodnje i prodaje. Za ovogodišnje Svjetsko prvenstvo domaći su se pivari pripremili između ostalog i lansiranjem posebnih, tematskih pakiranja, pojačanim oglašavanjem i nagradnim igrama, samostalno ili u suradnji s trgovačkim lancima.

Slično je i s proizvođačima grickalica koji su na tržište lansirali prigodna pakiranja, povećali marketinške aktivnosti i sklopili posebne prodajne aranžmane s velikim trgovačkim lancima. Adria Snack Company je npr. svoja navijačka pakiranja popratio nagradnom igrom. Podravka je pojačala marketinške aktivnosti u vidu nagradnih igara, intenzivnijih komunikacijskih aktivnosti na društvenim mrežama Kviki brenda, uložila u dodatna izlaganja na prodajnim mjestima i u In-store oglašavanje. Pritom se nije ograničila samo na hrvatsko tržište, nego je marketinški obuhvatila cijelu Adria regiju.

Kladioničari očekuju rast prometa od 30-ak posto

Među onima koji trljaju ruke su i kladionice. Prije četiri godine europske su kladionice imale promet veći od 12 milijardi eura. Domaće su te 2014. ostvarile promet od 5,75 milijardi kuna. Lani im je promet pao na pet milijardi kuna, za što domaće kladionice krive rast ilegalnog on line klađenja. No, ove godine Svjetsko nogometno prvenstvo moglo bi im donijeti veći promet.

Tajnica Hrvatske udruge za igre na sreću Matea Mateković izjavila je novac.hr kako u vrijeme velikih sportskih događaja kao što je Svjetsko nogometno prvenstvo uplate porastu 30-ak posto.

Nogomet je i inače sport na koji se ljudi najviše klade, osobito na utakmice Lige prvaka. Na nogomet otpada čak 70 posto svih oklada, a na sve ostale sportove 30 posto, izjavila je Mateković dodajući da se kladioničari i ove godine nadaju boljoj zaradi s obzirom na to da se za titulu svjetskog prvaka bori i hrvatska reprezentacija.