potrošili
Foto: Pixabay

Potrošnja u prosincu 2018. dosegla je rekordnih 14,85 milijardi kuna, oko milijardu kuna više nego u prosincu 2017. godine, pokazuju podaci Porezne uprave iz sustava fiskalizacije.

U HGK su izračunali da se radi o rastu potrošnje od 7,1 posto u odnosu na isto razdoblje lani kada je prosinačka potrošnja iznosila 13,79 milijardi kuna. Podaci HGK otkrivaju da je prosinačka potrošnja 2018. prvi put nadmašila onu iz pretkrizne 2008. godine kada su hrvatski građani potrošili 12,5 milijardi kuna.

No, ukupna godišnja potrošnja tek bi ove, 2019. godine, trebala premašiti potrošnju iz 2008., pod uvjetom da se nastavi trend rasta.

Rast plaća glavni ‘krivac’ povećane potrošnje

Promet u trgovini na malo neprekidno raste već 50 mjeseci, što upućuje na stabilna oporavak maloprodajnog prometa, glavnog generatora rasta ukupnog gospodarstva.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori najveći doprinos rastu potrošnje vide u poreznom rasterećenju građana.

“Rasterećenje plaća i njihov rast kroz porezne reforme djelovali su na optimizam građana pa tako i na potrošnju. Imali smo i dobru turističku sezonu, što također ide u prilog ovogodišnjem rekordnom prosincu. Doprinos potrošnji dalo je i povećanje neoporezivoga dijela za božićnice i regres, budući da je sve više poslodavaca odlučilo radnicima isplatiti dodatnu plaću, veće božićnice ili bonuse”, tumači direktorica Sektora za trgovinu HGK Tomislava Ravlić.

Maloprodajni promet raste od 2014.

Ako se nastavi trenutna dinamika realnoga rasta maloprodajnoga prometa, 2020. godine mogli bismo prestići razinu iz 2008, procjenjuju u HGK. Procjena se temelji na rastu prometa u trgovini na malo, koji kontinuirano raste od 2014. godine, a koji je u prvih deset mjeseci 2018. veći za 4,2 posto u odnosu na isto razdoblje 2017. godine.

Na oporavak upućuju i podaci o povećanoj prodaji paket-aranžmana u turističkim agencijama za kraj prosinca i siječanj. Prema istraživanju o stanju prodaje blagdanskih putovanja i zimovanja koje je provela Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA) prodaja aranžmana veća je oko 15 posto od one lani u isto vrijeme. Prema njihovim procjenama skijanje će si od 5. do 12. siječnja, kada su cijene povoljnije, moći priuštiti oko sto tisuća hrvatskih građana, dok će do kraja ožujka, do kada traje skijaška sezona, na skijanje otići oko 200 tisuća Hrvata.

Na rast potrošnje utjecali su i strani turisti kojih je, prema podacima sustava eVisitor, tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana bilo 13 posto više nego lani.

Pročitajte i ovo:
Velimir Šonje: Konzumerizam je sama esencija Božića!