3. maj
Premijer Andrej Plenković / Izvor: HUP

Vlada je donijela političku odluku o tome da će se spasiti brodogradilište 3. maj bez otvaranja stečaja, neslužbena je informacija iz Banskih dvora danas plasirana u medije.

Prema pisanju portala novac.hr, potvrda te informacije bila je izjava ministra gospodarstva Darka Horvata koji je poslije sjednice Vlade jučer rekao kako smatra da neće doći do stečaja 3. maja i da postoji namjera iznalaženja rješenja za pomoć riječkom brodogradilištu kako bi se završili započeti brodovi.

Horvat uvjeren da će Komisija prihvatiti model spašavanja

Danas istječe rok u kojemu bi dobavljači brodogradilišta 3. maj trebali potpisati prijedlog sporazuma o deblokadi računa brodogradilišta i otvoriti mogućnost da se na ročištu zakazanom za idući četvrtak 4. srpnja, ne proglasi stečaj, piše poslovni.hr koji javlja da je jučer vodstvu 3. maja najveći vjerovnik s potraživanjem od 10 milijuna kuna najavio kako će poduprijeti predloženi model i povući blokadu računa.

Vladi je jučer, navode, prezentiran i prijedlog sporazuma vjerovnika. Prema informacijama portala poslovni.hr problematiziralo se kakav bi stav mogla zauzeti Europska komisija prema predloženom modelu s obzirom na to da je tvrtka prošla restrukturiranje uz državnu pomoć, kao i potencijalno prozivanje Vlade zašto se isti model ne primijeni na pulski Uljanik.

Ministar Horvat izjavio je, međutim, kako eventualna pomoć države u tom projektu neće biti protivna pravilima Europske unije i Europske komisije te da s Komisijom neće biti problema, tvrdi novac.hr i podsjeća na jučerašnju izjavu Horvata kako misli da do stečaja 3. maja na ročištu koje je zakazano za 4. srpnja neće doći.

Najveći vjerovnik spreman povući blokadu

Edi Kučan, direktor 3. maja, izjavio je za novac.hr kako je na osnovi jamstva Vlade da će sudjelovati u financiranju dovršetka brodova već obavio razgovore sa 67 vjerovnika koji su blokirali račun tvrtke u iznosu od 151 milijun kuna.

“Naš je posao da, i na osnovi takvog stava Vlade, uvjerimo dobavljače i druge vjerovnike da do 4. srpnja povuku blokade računa, a upravo danas smo načelno dogovorili s najvećim dobavljačem koji je blokirao račun da tu blokadu povuče do 4. srpnja.

To je naš glavni dio posla u početku ovog procesa i uvjeren sam nakon obavljenih razgovora da ćemo u deblokadi računa i uspjeti”, izjavio je Kučan za novac.hr..

Prema informacijama tog portala, blokadu će povući HEP i sve druge državne tvrtke. Navodi i da u slučaju da netko ipak ne povuče blokadu, postoji velika vjerojatnost da će sutkinja Ljiljana Ugrin ipak još jednom odgoditi stečajno ročište ili obustaviti prethodni stečajni postupak, jer je došlo do deblokade računa.

Vlada spremna dati nova jamstva, ne zna se još kolika

Nakon deblokade računa država bi hitno trebala dati jamstvo 3. maju za kredit za isplatu dijela duga dobavljačima, a istovremeno bi dala jamstvo i za dio od oko 150 milijuna eura (a ne 200 milijuna eura, kako se dosad govorilo) potrebnih za dovršenje četiri započeta broda u 3. maju.

Zasad nije poznato za koliki dio od potrebnih 150 milijuna eura bi država dala jamstva za kredit 3. maju, a koliki dio bi preuzela tri naručitelja i kupci ta četiri broda, ali bi računica trebala biti takva da država nakon prodaje brodova vrati dio novca plaćenog za izdana jamstva.

Da je namjera države ovaj put ozbiljna, govori i podatak da je, navodno, OTP banka pristala na restrukturiranje kredita.

Naravno, tu je pitanje hoće li ovaj put brodovi biti izgrađeni na vrijeme i bez penala, a tu je jedan od glavnih problema nedostatak radnika u riječkom škveru, piše novac.hr i dodaje da bi se do dovršetka gradnje četiri broda u Rijeci morao pronaći i strateški partner za 3. maj.

Nepoznat i trošak državnog proračuna

Pitanje je, međutim, kako će se vlasnička struktura definirati u stečajnom procesu koji se provodi u Uljanik grupi, uključujući i krovni Uljanik d.d., koji je i vlasnik 3. maja, dok je država plaćanjem jamstava postala najveći vjerovnik Uljanika d.d.

Poslovni.hr ističe pak kako je najosjetljivije pitanje projekcija troška ovog modela za sam državni proračun, iako sama gradnja brodova prema najavama neće iziskivati veći angažman države jer su naručitelji spremni financirati dovršetak radova.

Prijedlogom sporazuma određen je i utorak 2. srpnja kao rezervni datum za davanje suglasnosti, kako bi se u četvrtak pred sutkinjom na riječkom Trgovačkom sudu došlo s potvrdom vjerovnika o zainteresiranosti da se nastave započete gradnje i izbjegne stečaj, piše poslovni.hr.