automobila
Foto: Goran Horvat / Pixabay

U prvom kvartalu ove godine došlo je do velikog pada prodaje novih automobila. Prema podacima Promocije plus u Hrvatskoj je prodano 12,3 posto manje automobila nego u prvom kvartalu 2018. godine. Još veći pad prodaje automobila dogodio se u ožujku, gledajući taj mjesec u odnosu na isti prošle godine – prodano je tek 5.041 novih vozila, odnosno 20 posto manje.

Objašnjavajući zašto je ove godine došlo do velikog pada prodaje, Ivan Cvetković je za autonet.hr izdvojio tri ključna razloga.

Rent-a-car tvrtke odgađaju kupnju

Lani Uskrs padao puno ranije, na samom početku travnja, dok ove godine pada u drugoj polovici travnja, a što je ujedno i početak turističke sezone, kada i mnoge rent-a-car tvrtke žele raspolagati s velikim kapacitetima vozila. Tako da trenutno njihovi vozni parkovi nisu do kraja popunjeni.

Znači, kod marki automobila kod kojih prodaja rent-a-car tvrtkama ima značajan udio, tek će rezultati za mjesec travanj imati značajan porast, koji se lani desio ipak tijekom ožujka, tumači Cvetković.

Smanjena proizvodnja zbog novih pravila

Isto tako, na početku ove godine počinju se nazirati problemi oko WLTP-a (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), novom protokolu mjerenja potrošnje goriva, i pripreme samih proizvođača za nova pravila. Neizvjesnost s jeseni protekle godine, kada je došlo do zastoja u prodaji, ali i proizvodnji automobila tek se sada nazire i na našem tržištu.

Pojedine marke vozila već dulje vrijeme bilježe manju prodaju jer jednostavno ne mogu dobiti dovoljnu količinu vozila iz same tvornice.

Pojedini proizvođači trenutno u svojoj ponudi imaju vrlo reduciranu ponudu pogonskih agregata, a zaustavili su i prodaju pojedinih modela, kako ne bi imali vrijeme isporuke veće od šest, sedam mjeseci za pojedine modele koji su se inače prije isporučivali u svega nekoliko tjedana.

automobila
Foto: Pixabay

Zakulisne igre s jednodnevnom registracijom

Kao treći razlog smanjene prodaje Cvetković navodi zakulisne igre koje navodno provode mnogi domaći prodavači, odnosno uvoznici automobila, a odnose se na tzv. jednodnevne registracije.

Trend koji je već dugi niz godina vrlo popularan u susjednoj nam Sloveniji, zadnje se vrijeme sve više povećava i na domaćem tržištu. Automobili se registriraju, a idući dan odjavljuju, nakon čega slijedi njihov izvoz iz Hrvatske.

Prema nekim informacijama, pojedine marke takvim radnjama umjetno povećavaju sliku prodaje novih osobnih automobila i za više od 50 posto.

“No, to su informacije koje svi taje kao ‘zmija noge’, pa ih je teško potkrijepiti i konkretnim brojkama, ali mogu imati utjecaja na stvaranje lažne slike o (ne)uspješnim prodajnim periodima”, piše autonet.hr.

Najtraženiji modeli automobila

Najprodavaniji modeli
1. Škoda Octavia
2. VW Golf
3. Suzuki Vitara

Prema podacima Promocije plus u prva tri mjeseca ove godine prodano je ukupno 12.139 automobila. Kupci su najviše tražili Volkswagenova vozila kojih je prodano 2.025 komada s udjelom u ukupnoj prodaji od 16,7 posto.

Slijedi Škoda, članica istog koncerna, s 1.313 prodanih vozila (udjel 10,8 posto), a treći je Renault (1.071 prodan primjerak i udjel od 8,8 posto).

Četvrto mjesto drži Suzuki s 926 prodanih vozila, a peto Dacia, članica Renaultovog koncerna. Modele Dacie odabrao je 761 kupac.

Od siječnja do kraja ožujka prodano je i 22 Porschea, 16 Jaguara, 283 Mercedesa, 290 Audija te 244 BMW-a.

Najtraženiji modeli tijekom prvoga tromjesečja bili su Škoda Octavia s prodajom 726 vozila, VW Golf (497) i Suzuki Vitara (456). Ta su tri modela bila najprodavanija i u ožujku.