Zoran Stanković, CFO Hrvatske
Foto: Zoran Stanković, potpredsjednik Atlantic Grupe za financije dobitnik je nagrade za najboljeg financijskog direktora Hrvatske

Atlantic Grupa je u 2017. ostvarila ukupni prihod od prodaje u iznosu od 5,3 milijarde kuna, što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja rast od 3,9 posto. Za Grupu su to rekordni financijski rezultati. Kako ste ih ostvarili?

– Rekordan rezultat logična je posljedica promišljene strategije, temeljitog planiranja, predanog rada i odgovornog upravljanja rizicima dulje od četvrt stoljeća. Promatrajući, pak, samo prošlu godinu, iznimni rezultati ostvareni su na krilima rasta vlastitih brendova i distribucijskog poslovanja.

Rasla su i sva najveća tržišta Atlantic Grupe, a prvi puta je krajem 2017., unatoč izazovima u okruženju, objavljena korekcija očekivanja profitabilnosti – i to na više.

Među brendovima su se dvoznamenkastim rastom posebno istaknuli Argeta i Donat Mg u Hrvatskoj i Srbiji, Barcaffe i Cedevita u HoReCa kanalu, Kala, Kalnička i Štark u Hrvatskoj te Multivita i Donat Mg u Rusiji. Svi ključni brendovi povećali su ili zadržali tržišne udjele, a Argeta je, nakon Austrije lani, postala tržišni lider i u Švicarskoj.

Slušamo o tome kako su svi znali barem za dio rizika kojima je Agrokor bio izložen, no previše je dionika držalo oči čvrsto zatvorenima. Mi ne spadamo u ovu skupinu i zato danas bez bojazni iščekujemo ishod procesa pregovora o nagodbi

Na ukupan rast prihoda od prodaje u 2017. najviše su utjecala Strateška poslovna područja: Pića s rastom od 7,3 posto te Delikatesni namazi i Zdravlje i njega s rastom svaki od sedam posto. U distribucijskoj djelatnosti rastom se ističu Strateško distribucijsko područje Hrvatska (6,9 posto) i Strateško distribucijsko područje Srbija (tri posto).

Kava se s 20,7 posto udjela u ukupnim prihodima ističe kao najveća pojedinačna kategorija s 1,1 milijardi kuna prihoda od prodaje. Među tržištima najvećom je stopom od 23,1 posto raslo tržište Rusije i ZND-a, a u regiji Hrvatska 7,5 posto i Srbija 3,5 posto.

Kriza u Agrokoru bez sumnje je najznačajniji događaj koji je obilježio prošlu godinu, a zasigurno će tako biti i ove. Koliko se kriza u Agrokoru odrazila na financijsko poslovanje Atlantic Grupe?

– Prvi kvartal 2017. zaista je u prvom redu obilježen naporima vezanim uz stabilizaciju Agrokora kao najvećeg poslovnog sustava u državi i regiji, a koji je i najveći regionalni maloprodajni partner Atlantic Grupe. Ipak, iako je prihod od prodaje Agrokoru pao više od 15 posto u odnosu na 2016., taj je pad više nego kompenziran rastom prodaje ostalim kupcima, pa je Atlantic u prošloj godini na tržištima Srbije, Hrvatske i Slovenije ostvario rast od čak 5,1 posto.

Kao što sam već istaknuo, vrlo pažljivo promatramo okruženje u kojem poslujemo i odgovorno upravljamo rizicima, kako bismo održali i unaprijedili stabilnost poslovanja. Danas nije rijedak slučaj da slušamo o tome kako su svi znali barem za dio rizika kojima je Agrokor bio izložen, od kojih su neki bili više, a neki manje očigledni, no previše je dionika držalo oči čvrsto zatvorenima. Mi, na sreću, ne spadamo u ovu skupinu i zato danas bez bojazni iščekujemo ishod procesa pregovora o nagodbi.

Za razliku od drugih velikih Agrokorovih dobavljača koji su prisiljeni na velike otpise potraživanja, Atlantic očekuje potpunu naplatu svojih potraživanja od oko 290 milijuna kuna. Što je Atlantic napravio, a ostali dobavljači nisu, da bi mogao u cijelosti naplatiti svoja potraživanja?

– Spomenuti iznos od 290 milijuna kuna odnosi se na ukupnu izloženost svim maloprodajnim lancima u sastavu Agrokora na kraju 2017. godine, dok je nenaplaćeni iznos graničnog duga na kraju godine iznosio 96,7 milijuna kuna. Dio tog duga je već naplaćen, a očekujemo da će i ostatak biti podmiren u potpunosti.

Prihod od prodaje Agrokoru u 2017. je pao više od 15 posto u odnosu na 2016., ali je taj pad više nego kompenziran rastom prodaje ostalim kupcima. Lani smo na tržištima Srbije, Hrvatske i Slovenije ostvarili rast od čak 5,1 posto

Važno je istaknuti da je poslovanje Atlantic Grupe s Agrokorom uvijek bilo na čistim komercijalnim osnovama. Nismo pristajali na financijske aranžmane, mjenične transakcije i slično. Zbog toga smo oduvijek bili penalizirani bitno slabijom zastupljenošću naših proizvoda na policama Konzuma u odnosu na naše tržišne udjele u pojedinim kategorijama. Neki od naših vodećih brendova, poput Argete i Barcaffea, čekali su godinama na ulistanje u Konzumova prodajna mjesta. Koliko god da nas je to tada ograničavalo po pitanju nemogućnosti ostvarenja punog potencijala prometa s Konzumom, danas je jasno da je to bila jedina ispravna poslovna politika.

Atlantic Grupa upravljanje rizicima promatra kao integralni dio poslovanja, pa smo, uz sve navedeno, već početkom 2017. godine, nastavno na usporavanje plaćanja od strane Agrokora, odlučili kontrolirano smanjiti isporuke članicama koncerna u svrhu ograničavanja kreditnog rizika. Naš oprez se pokazao opravdanim te smo u drugo tromjesečje 2017. godine ušli s relativno jasnom startnom pozicijom i postupno počeli normalizirati poslovanje.

Koliko će na vaše planove utjecati najnovija događanja oko Agrokora, pogotovo ona vezana uz Sberbank?

– Naši planovi, individualno i u okviru Udruge dobavljača, temelje se na kontinuiranim razgovorima, pregovorima i dogovorima s Izvanrednom upravom, neovisno o pojedinačnim dionicima procesa i promjenama koje tu mogu nastupiti. Pregovori o nagodbi još su u tijeku i bliže se finalnoj fazi te prije konkretnih zaključaka iz procesa ne bih izolirano špekulirao o pojedinačnim vjerovnicima.

Vjerujem da će do nagodbe doći, da će Agrokorove operativne kompanije, uključujući one iz maloprodajnog segmenta, nastaviti s normalnim poslovanjem i da će rezultati Atlantic Grupe za ovu godinu biti sukladno najavljenima, dakle još bolji nego u 2017. godini.

Već se godinama spekulira o mogućem spajanju Podravke i Atlantic Grupe. Atlantic još 2009. godine iskazao interes za kupnju državnog udjela u Podravki. Koliko je sada aktualna i realna mogućnost takve akvizicije? Planirate li uopće neke akvizicije u ovoj godini?

– Smatram da bi spajanje Podravke i Atlantic Grupe rezultiralo značajnim sinergijama od kojih bi koristi imale obje kompanije, a time i njihovi dioničari i svi ostali dionici. Kako, međutim, državni udio nije na prodaju, jasno je da ovu transakciju ne razmatramo niti je u ovom trenutku realna.

Financijski stojimo odlično, razina zaduženosti nam je ispod industrijskog prosjeka i ako se ukaže prilika za akviziciju koja se strateški dobro uklapa, a aktivno ju tražimo, mi smo spremni

Od preuzimanja Droge Kolinske 2010. godine bili smo fokusirani na njenu integraciju u poslovanje Atlantic Grupe, ostvarenje sinergija i zacrtanih planova te kontinuirano smanjenje zaduženosti. Iako smo se na preuzimanje Droge Kolinske odlučili nakon što nam je postalo razvidno da ne postoji relevantna podrška našem preuzimanju Podravke, rezultati koje ostvarujemo sedam godina nakon te akvizicije svjedoče o tome da se, što se nas tiče, ostvario bolji scenarij.

Danas, i uvijek, pomno pratimo situaciju u našoj industriji, ne samo u regiji nego, dapače, s još većim fokusom u međunarodnim okvirima. Financijski stojimo odlično, razina zaduženosti nam je ispod industrijskog prosjeka i ako se ukaže prilika koja se strateški dobro uklapa, a aktivno ju tražimo, mi smo spremni.

Unazad manje od godine dana iz Atlantica stižu poslovne vijesti jedna za drugom: belgijskoj Aminolabs Grupi ste prodali tvornice u Njemačkoj i Hrvatskoj, pokrenuli ste proizvodnju namaza Argete u SAD-u i distribuciju Argete na oko 2000 prodajnih mjesta u SAD i Kanadi, s Red Bullom ste potpisali ugovor o distribuciji energetskog napitka Red Bulla na tržištu Srbije. Početkom ove godine postali ste službeni distributer ukupnog portfelja kompanije Mars na hrvatskom tržištu. Očito je riječ o ambicioznoj strategiji širenja. Kolike su investicije potrebne za realizaciju te strategije? Iz kojih izvora ju financirate?

– Navedene aktivnosti, i s njima povezani rast, financirat će se iz vlastitih izvora s obzirom na to da naš novčani tijek iz poslovnih aktivnosti čak i nadmašuje rast profitabilnosti. Na to smo izuzetno ponosni, posebno kada se uzme u obzir da pravovremena naplata baš i nije odlika tržišta na kojima se odvija glavnina našeg poslovanja. Pri tome naglašavam da Atlantic Grupa sve svoje obaveze, kako prema svojim djelatnicima tako i prema dobavljačima i financijskim institucijama, podmiruje u potpunosti i na vrijeme.

Atlantic Grupa od svojeg utemeljenja koristi sve dostupne instrumente financiranja rasta, od vlastitih izvora, preko dokapitalizacije do različitih formata kreditiranja, bilo da je riječ o komercijalnim zapisima, obveznicima, „mezzanine“ financiranju, ili klasičnom kreditnom zaduženju.

Zahvaljujući izvrsnim rezultatima i visokoj razini transparentnosti u poslovanju Atlantic Grupe, za što smo više puta i nagrađeni, pristup izvorima financiranja nam je kontinuirano otvoren. Naš tim stručnjaka sustavno osigurava optimalno financiranje, pri čemu možemo reći da je u ovom trenutku to kombinacija dugoročnih i kratkoročnih kredita te obveznica.

Iz godine u godinu Atlantic Grupa smanjuje zaduženost otplatom postojećih kredita, koji se u pravilu koriste kod financiranja akvizicija, dok su nam vlastiti izvori, dakle novčani tijek iz operativnog poslovanja, više no dovoljni za financiranje redovnog poslovanja, uključujući, naravno, kapitalna ulaganja, servisiranje kreditnih obaveza i isplate dividende.

Zoran Stanković, CFO Hrvatske
Foto: S dodjele nagrade za CFO-a Hrvatske; Konferencija CFO budućnosti

Koji su poslovni i financijski ciljevi Grupe za ovu godinu?

– Izrazito smo zadovoljni rezultatima ostvarenima u 2017. godini, a očekujemo da će 2018. biti još bolja. Planiramo rast prodaje od oko dva posto, na 5,4 milijarde kuna, a unatoč prodaji dviju tvornica i s tim povezane uslužne proizvodnje, očekujemo da će isto za isto, dakle organski rast iznositi gotovo šest posto. Uz rast prodaje očekujemo i rast profitabilnosti te dodatno smanjenje troška financiranja uslijed nastavka smanjenja zaduženosti

Do sada je Atlantic oko 80 posto prihoda ostvarivao na regionalnim tržištima, ali ste lani počeli snažnu internacionalizaciju poslovanja. Kakvu pozicioniranost na tržištima planirate u narednom, srednjoročnom razdoblju? Kako vidite Atlantic u tom kontekstu za pet godina?

– Razvoj Atlantic Grupe menadžment vidi u dva osnovna smjera: kroz nastavak jačanja u regiji i kroz širenje prisustva na internacionalnim tržištima.

Internacionalizacija poslovanja počela je na operativnoj razini prije nego što smo to definirali kao strateški cilj, a tome smo onda pristupili na sistematičniji način, definirajući jasno prioritete u smislu tržišta, brendova i ulaganja. Dio naših brendova je već dobro poznat izvan regije, primjerice Donat Mg i Bebi u Rusiji, Argeta u Austriji i Švicarskoj, gdje je već tržišni lider, ali i na brojnim drugim tržištima na kojima snažno raste te očekujemo značajan rast prodaje u budućnosti.

U 2018. planiramo rast prodaje od oko dva posto, na 5,4 milijarde kuna, a unatoč prodaji dviju tvornica očekujemo da će nam organski rast iznositi gotovo šest posto. Očekujemo i rast profitabilnosti te nastavak smanjenja zaduženosti

Pojedinačne strategije su prilično individualizirane. Kod Argete se, primjerice, pokazalo da osvajanjem najprije etno kanala imamo dobru poziciju za izlazak u klasičnu maloprodaju i prihvaćenost kod domicilnog stanovništva kvalitetom proizvoda i komunikacije. Donat se pak pozicionira u manje zasićenoj kategoriji pa stoga ima i drugi pristup, s obzirom na njegovu jedinstvenu funkcionalnost čak i u svjetskim okvirima te fenomenalan odziv potrošača i rezultate. Bakina Tajna veći naglasak, u početku, stavlja na tzv. gourmet prodajna mjesta i već se može pronaći u elitnim hotelima i delikatesnim prodajnim mjestima u, primjerice, Velikoj Britaniji i Francuskoj.

Ono što je neupitno jest da se na internacionalnim tržištima u narednih pet godina očekuje snažniji rast nego što će to biti slučaj u regiji, a isti će, vjerujemo, biti dodatno potaknut i nekim novim akvizicijama, o čemu smo ranije govorili.

2016. za Grupu nije bila nimalo laka poslovna godina, pad neto dobiti je iznosio gotovo 33 posto, a prihoda od prodaje 5,5 posto u odnosu na 2015. Koji su razlozi tog pada?

– Pad prihoda u 2016. godini bio je očekivan i transparentno najavljen. Na njega je najviše je utjecao raskid ugovora s najvećim kupcem privatnih robnih marki u segmentu Sportske i aktivne prehrane te tečajne razlike uzrokovane deprecijacijom ruske rublje i srpskog dinara. Bez ovih utjecaja prihod bi bio na razini 2015. godine.

Također, mi smo već u 2016. godini osjetili negativne posljedice problema u poslovanju Agrokora s obzirom na to da je njihovo maloprodajno poslovanje značajno smanjivalo zalihe na svojim skladištima i prodajnim mjestima u pokušaju da smanje potrebe za financiranjem radnog kapitala.

Pad profitabilnosti bio je primarno posljedica ciljanih ulaganja u snažniju internacionalizaciju poslovanja, a koju nije moguće postići bez značajnih ulaganja u infrastrukturu, marketing i prodajne aktivnosti. Već 2017. godina pokazala je da se nije radilo o početku nekakvog negativnog trenda već isključivo o svjesnoj poslovnoj politici kompanije. Tekuća godina će to samo potvrditi.

Te godine ste se fokusirali na restrukturiranje područja Sportske i aktivne prehrane. Koji su bili glavni ciljevi restrukturiranja? Je li ono završeno i s kojim rezultatima?

– Poslovanje sa sportskom i aktivnom prehranom u posljednje je dvije godine prošlo opsežan proces restrukturiranja koji je bio fokusiran na optimiranje proizvodnog portfelja u smislu eliminiranja malih i neprofitabilnih proizvoda i pojednostavljivanje poslovanja, a posljedično i organizacije koja se mora fokusirati na brendirano poslovanje te na njegovo približavanje premium kategoriji.

CFO 2018: Financijski direktori najavljuju rast prihoda i zapošljavanja
Kako blockchain mijenja poslovne modele poduzeća

Sukladno tome, uslijedilo je dezinvestiranje proizvodnje sportske prehrane za treće strane. Tvornice u njemačkom Bleckedeu te u Novoj Gradišci preuzeo je strateški partner, belgijska kompanija Aminolabs, za ukupan iznos od 200 milijuna kuna, pri čemu se u objema tvornicama nastavila ugovorna proizvodnja Atlanticovog asortimana.

Danas radimo na razvoju uspješne i održive marketinške i prodajne strategije, primarno za naš vodeći brend sportske prehrane Multipower, koja će poboljšati profitabilnost i preokrenuti negativne trendove prodajnih rezultata.

Atlantic Grupi pridružili ste se 2007. Koji biste poslovni događaj od tada označili kao prelomni za Grupu, a koji je za Vas osobno bio najizazovniji? Što je Vama u fokusu, a što Vas je dovelo do nagrade CFO-a godine?

Kada sam se pridružio Atlanticovom timu, prihod nam je bio nešto manji od 200 milijuna eura, imali smo otprilike 1.300 zaposlenika, gotovo 65 posto prihoda ostvarivalo se u Hrvatskoj uz EBITDA od nekih 10 milijuna eura. Odmah po dolasku dočekala me akvizicija Dietpharma, nakon toga Multivite, a paralelno s time i priprema kompanije za Inicijalnu javnu ponudu dionica na Zagrebačkoj burzi koja je i dovršena u listopadu te godine.

Slijedile su akvizicije ljekarničkih ustanova i konačno, 2010. godine, akvizicija Droge Kolinske – kompanije jednake veličine kao tadašnji Atlantic, a po nekim parametrima čak i veće. Ako baš moram izabrati, rekao bih da je baš ta transakcija, njeno financiranje i integracija koja je nakon toga uslijedila predstavljala najveći poslovni izazov.

Spomenut ću i dva uspješna refinanciranja, koja su slijedila nakon ove akvizicije, što je medijski manje zanimljivo, ali je svakome u financijskoj industriji jasno da je proces gotovo jednako zahtjevan kao i akvizicija, a gledano s pozicije stabilnosti i održivosti poslovanja jednako i važan.

Danas smo kompanija s preko 700 milijuna eura prihoda, 70 milijuna eura EBITDA, gotovo 6.000 zaposlenih, nizom brendova na koje smo ponosni i većina kojih, poput Cedevite, Barcaffea, Argete, Donata Mg, Smokija, Grand Kafe, Cockte ima vodeće tržišne udjele na mnogim tržištima.

Pretpostavljam da je sve to, uz kontinuiranu transparentnost i optimalno adresiranje krize Agrokora, dovelo i do ove nagrade. Ono što se uglavnom ne vidi, a bez čega sve gore navedeno ne bi bilo moguće, jest činjenica da oko sebe imam izvrstan tim vrhunskih stručnjaka iz raznih područja financija s kojima dijelim rezultate i kojima zahvaljujem na podršci.

Formiranje i sada već dugotrajno održavanje stabilnog tima smatram svojim najvećim uspjehom od dolaska u Atlantic Grupu.