barkodovima
Foto: Pixabay

Razmišljate da vaše poduzeće samostalno počnete plasirati proizvode u maloprodaju, ali niste sigurni što zapravo trebate napraviti i koliko će vas to stajati. Već prodajete proizvode, ali su vas troškovi i način poslovanja neugodno iznenadili? Donosimo odgovore na tri najčešća pitanja koja vas muče i izazivaju nesporazume u vezi barkodova (crtičnih kodova).

Kakve barkodove trebam i koliko njih?

Trebate EAN-13 barkodove (crtične kodove) za svaki pojedini proizvod.

Barkodovi koji se koriste u maloprodaji za očitavanje na blagajni su uglavnom EAN-13 u Europi i većem dijelu svijeta. U SAD-u i još nekim zemljama tu ulogu igra takozvani UPC kod.

Svaki proizvod koji želite plasirati morat ćete označiti jedinstvenim barkodom. Ako proizvodite ljute umake različitih okusa svaki okus je drugi proizvod. No, tu ne stajemo: ako umak istog okusa proizvodite i pakirate u bočice od 100 ml, ali i u vrećicu od 25 ml, onda imate dva proizvoda za koja ćete trebati dva barkoda.

EAN13 (ili UPC) barkod je samo šifra – niz znamenki koji predstavljaju šifru samo tog vašeg proizvoda u svakoj trgovini u kojoj ćete svoje umake prodavati. Za neke posebne proizvode koriste se posebne verzije barkoda; knjige, CD-ovi, časopisi primjeri su tih posebnih slučajeva.

Neke druge vrste barkodova ili sličnih oznaka mogu osim znamenki predstavljati i slova i druge simbole, ali EAN-13 barkod za maloprodaju sadržava samo jedinstvenu brojčanu šifru za vaš proizvod na bilo kojoj polici bilo gdje u svijetu. Dakle, barkod ne sadrži u sebi upisanu cijenu ili neki drugi podatak kao što je naziv ili opis proizvoda. Koliko što stoji, koji je trgovački naziv, kolika stopa PDV-a je obračunata – sve što ćete vidjeti ispisano na računu – blagajna ‘doznaje’ od softvera računalnog sustava trgovca u koji su ti podaci pohranjeni.

barkodovima
Foto: Pixabay

Kolike troškove mogu očekivati?

Trošak tiskanja ambalaže s i bez barkoda ne bi se trebao nimalo razlikovati. Grafička priprema da se barkod korektno izvede i testira tražit će nešto truda i stručnog rada. Ako slijedite upute za korektnu izvedbu ne biste trebali imati problema.

Međutim šifru barkoda ne možete naprosto izmisliti. Dobava barkoda nije besplatna i cijene i uvjeti korištenja mogu se vrlo značajno razlikovati te u skladu s tim i troškovi.

Prvo dobra vijest: ako trebate veći broj barkodova cijena po pojedinom barkodu će padati jer ‘kupujete na veliko’. No, načini poslovanja ne moraju biti jednaki i doista se značajno razlikuju.

Na primjer, ako osim troška kojeg plaćate za same barkodove morate plaćati obaveznu godišnju članarinu. Ili, ako se vaše potrebe i dostupna pakiranja ne ‘slažu’. Recimo, barkodovi se prodaju u paketima od po 10 barkoda, a vi trebate 14 barkodova. U tom ćete slučaju morati platiti kao dva paketa od po 10, dok će šest barkodova ostati neiskorišteno.

Zašto trebate kupovati ‘šifre’?

Naše poduzeće već koristi barkodove na inventarskim naljepnicama, skeniramo i 2D barkodove na računima… Zašto uopće trebamo kupovati ‘šifre’?

Vaš barkod mora biti jedinstven kako ne bi došlo do zbrke u trgovinama. Barkodovi se koriste za najrazličitije svrhe: za označavanje poštanskih i drugih pošiljki, interne inventarske oznake, označavanje dokumenata (kao što su računi, izdatnice, dopisi, primke…). No, tu nailazite na posve druge vrsta barkoda, drugi su standardi i pravila pa i način dodjele šifri.

Za šifre upisane u barkodovima koje koristite za internu evidenciju osnovnih sredstava ne morate nikome ‘polagati račune’. To je vaša interna stvar. Međutim, kako bi izbjegli zbrku i nepotrebne troškove barkod koji će očitavati skener na blagajni trebate nabaviti od legitimnog pružatelja usluge kao što je Croatiabarcodes.com koji nudi barkodove bez skrivenih troškova, godišnjih članarina te provjerene od nezakonitog korištenja.