barkodove
Foto: Pixabay

Barkod (crtični kod) je jedan je onih revolucionarnih izuma koji su unaprijedili poslovanje u mnogim djelatnostima. Čini se da su posvuda, na proizvodima na policama, knjigama, časopisima i novinama, inventarskim naljepnicama na poslovnoj opremi i namještaju, oznakama na kutijama i paketima u transportu, računima i dokumentima…

Iako nalikuju nisu svi barkodovi jednaki. Potekli su od iste ideje i imaju istu svrhu – da nam olakšaju, pojednostave i pojeftine poslove.

Čemu služi barkod

Proizvod na polici dućana sigurno ima oznaku barkoda. Kada stavimo proizvod na pult blagajne potpuno nam je jasno čemu služi i koliko je koristan. Ponekad, kada čitač ne uspijeva očitati barkod, vraćamo se u vrijeme kada se za svaki proizvod blagajnica morala oslanjati ili na svoje pamćenje ili tražiti naljepnicu s cijenom.

Od tog doba nije prošlo puno, ali kao potrošači smo se navikli da i najmanji dućan u svakom kutku planete koristi za gotovo svaki proizvod barkod za očitanje cijene. Naravno, trgovcima ova inovacija, osim bržeg rada na blagajni, omogućava da bolje i ažurnije vode evidenciju prodane robe, zalihe, ulaz robe na skladište, mijenjaju cijene.

Pažljivijem oku neće promaći male, ali važne razlike između barkoda na ambalaži proizvoda kojega će očitati skener na blagajni ili onoga na komunalnom računu, inventarskoj naljepnici ili koricama knjiga.

Što se krije iza barkoda

Kako je maloprodaja bila mjesto rođenja barkoda, upoznajmo malo bolje te tanje i deblje crtice na omotu čokolade, pakiranju čarapa ili boci deterdženta. Od tamo je sve i krenulo.

Barkod kojeg srećemo na policama samoposluge gotovo je uvijek EAN-13. Čokolada, na čijem je omotu otisnut isti kod u dućanu u npr. Samoboru ima cijenu od 9,95 kuna. Kada taj kod očita neki blagajnik u Norveškoj, cijena je 11,3 norveških kruna, a u irskom samoposluživanju je 1,15 eura.

barkodove
Foto: Pixabay

Kod je isti, a cijenu za taj proizvod mora ‘znati’ blagajničko računalo. Naime, u barkodu nije upisana cijena već jedinstvena oznaka proizvoda – jednaka (gotovo) u cijelom svijetu. Skener očitava taj jedinstveni niz brojeva iz slijeda linija, a blagajničko računalo prepoznaje kod kao čokoladu koja je ovog vikenda na akciji i stoji 9,95 kuna.

Brojeve koji se nalaze na donjem rubu barkoda čitač ne čita, ali posluže blagajniku da ‘ukuca’ točan koda kada rijetko, ali ipak ponekad, skener zakaže.

“Proizvodi na policama u SAD-u koriste vrlo sličan, ali ipak dovoljno različit standard: takozvani UPC-A. Dakle, ako ne planirate svoje džemove plasirati u SAD-u trebate EAN-13”, pojašnjava Dino Skansi koji domaćim poduzetnicima od nedavno nudi povoljnu kupnju svima potrebnih barkodova.

Koliko proizvoda, toliko barkodova

Jedinstveni broj za vaš proizvod je vezan uz samo jedan proizvod. Staklenka džema od smokava od 300 grama i posve isti džem u staklenci od 800 grama moraju imati različite kodove. Litreno kartonsko pakiranje mlijeka ima jedan kod ali paket od 12 kartona istog mlijeka treba drugi.

Koliko kodova proizvođač treba ovisi samo o tome koliko proizvoda u ponudi ima te, uz iznimku SAD-a, treba posve iste kodove za domaće tržište ili za strane police.

Kako ne bi došlo do zbrke, na primjer da isti kod nalazimo na dva različita proizvoda od različitih proizvođača, vodi se globalna evidencija svih izdanih kodova koji povezuju kod i njegovog nositelja. Ovdje se ne radi o tome da za svoje malo poduzeće želite pojednostaviti vođenje inventara, pa ste odlučili sami kreirati naljepnice i uz pomoć ručnog skenera ubrzati inventuru.

Zato je važno da proizvod bude doista jedinstveno označen – tabla čokolade i traktorska guma ne smiju se pobrkati.

barkodove
Foto: Pixabay

Kako kreirati barkod

Iskreirati barkod na računalu je relativno lako, ali je iznimno važno ‘složiti’ barkod na proizvodu tako da bude primjereno smješten i izveden kako bi ga blagajnički skener mogao točno očitati.

Kreiranje grafičkog rješenja ambalaže i korektno tiskanje posao je koje treba odraditi profesionalno. Naravno ako se odlučite da vaše pakirane jagode budu na polici samoposluge, a ne da se samo prodaju u ‘rinfuzi’, naljepnica otisnuta na laserskom pisaču i zalijepljena nakon pakiranja bit će sasvim dovoljna.

Do barkoda bez članarina i upisnina

“Za male i srednje poduzetnike koji često nemaju puno proizvoda, troškovi vezani uz barkodove mogu narasti i opteretiti poslovanje, pogotovo ako podrazumijevaju skrivene troškove kao što su godišnje članarine ili upisnine u organizacije koje prodaju registrirane barkodove”, napominje Skansi.

Croatia Barcodes odlučila se za drugačiji pristup. Poduzetnicima nudi cjenovno prihvatljive barkodove koji se plaćaju samo jednom, bez dodatnih troškova i obveznog članstva jer su izvan sustava GS1. Za poduzetnike je važno da su ti barkodovi registrirani i prihvaćeni na svjetskom tržištu.