profitabilnost
Izvor: plavalaguna.com

Najveće turističke kompanije očekuju da će u ovoj godini rast troškova rada nadmašiti rast prihoda, što će negativno utjecati na profitabilnost i smanjiti investicijski potencijal sektora, ali i šireg gospodarstva, objavila je Hrvatska udruga turizma (HUT) koja je predstavila Turistički impuls, prvi pregled turističkih trendova koji nas očekuju u 2019.

Hotelijeri su se u “škarama” rasta troškova rada i pada dobiti našli u trenutku gospodarskog usporavanja u Njemačkoj, Italiji i Velikoj Britaniji, koje daju trećinu svih noćenja u hrvatskom turizmu, te velikog povratka tržišta istočnog Mediterana, posebno Turske. Rezultat svega toga je pad broja prodanih putovanja za deset posto u odnosu na lani.

“Sve to unosi neizvjesnost u ovogodišnji turistički rezultat, a tržišna neizvjesnost je odrednica koja će obilježiti i naredne turističke sezone”, ističe se u Turističkom impulsu.

Ove godine 20 posto manja ulaganja, u iduće dvije godine još veći pad

Prema rezultatima ankete 15 vodećih turističkih kompanija, koje generiraju 40 posto ukupnog prihoda djelatnosti smještaja u Hrvatskoj, ove godine očekuju usporavanje rasta prihoda za 11,4 posto u odnosu na 2018. godinu.

Procjenjuju da će im troškovi rada porasti za 18,4 posto, kumulativno u 2018. i 2019. godini u odnosu na 2017. Rezultat je pad neto dobiti ove godine od 4,8 posto u odnosu na prošlogodišnji rezultat.

Smanjena profitabilnost turističkih kompanija u narednom razdoblju odrazit će se i na smanjenje ulaganja. Dok su ulaganja u 2018. bila sedam posto viša od onih prethodne godine, u 2019. godini planirana su 20 posto manja ulaganja.

U naredne dvije godine (2020. – 2021.) očekuje se daljnje smanjenje ulaganja po stopi od čak 33 posto u odnosu na prošlu i ovu godinu. Veliki pad investicija turističke kompanije objašnjavaju otežanim uvjeta poslovanja i visokim poreznim opterećenjem.

Godišnje stope promjene ulaganja u vodećim hotelsko-turističkim tvrtkama

profitabilnost
Izvor: Anketno istraživanje vodećih hotelsko-turističkih poduzeća u Hrvatskoj, HUT ožujak, 2019.;Obrada HD Consulting

Ta razina investicija dovoljna je tek za održavanje razine kvalitete, ne i za nužan iskorak u smjeru povećanja kvalitete koji bi osigurao poboljšanje poslovnih pokazatelja ukupnog hrvatskog turizma, navodi se u analizi.

U HUT-u ističu da je Hrvatska trenutno najmanje konkurentna za ulaganje u turizam u usporedbi s državama u okruženju.

“Naš odgovor na povećanje neizvjesnosti na emitivnim tržištima mora biti podizanje kvalitete. Jeftinim istočno mediteranskim destinacijama ne možemo konkurirati cijenom jer bi to dovelo do devastacije hrvatskog turizma. No, za podizanje kvalitete nužne su investicije koje je potrebno potaknuti poboljšanjem poslovne klime.

Hrvatski turizam je danas sektor koji ima najveći potencijal za privlačenje investicija, rast, otvaranje novih radnih mjesta, povećanje plaća i životnog standarda”, ističe Veljko Ostojić, direktor HUT-a.

U pripremi ključni zakoni za turizam

Investicije u turističkom sektoru čine 11 posto svih investicija u Hrvatskoj, navodi se se u Turističkom impulsu. Turizam izravno generira 11,4 posto ukupnog BDP-a Hrvatske te 320 tisuća radnih mjesta, od kojih 137 tisuća izravno u sektoru, a preostalih 182 tisuće u djelatnostima povezanima s turizmom. Jednostavnije rečeno, gotovo svaki četvrti zaposleni u Hrvatskoj izravno ili neizravno vezan je uz turizam.

Budući da se pripremaju gotovo svi ključni zakoni koji definiraju poslovno okruženje u turizmu, u HUT-u očekuju da ih se uključi u proces i donese okvir koji će biti znatno povoljniji za investiranje i poslovanje u turizmu od sadašnjeg.

U HUT-u ističu da u Vladi postoji razumijevanje efekata smanjenja međustope PDV-a na kompletan opseg turističkih usluga i očekuju pokretanje argumentirane rasprave o tom potezu za kojeg su u HUT-u uvjereni da može otvoriti nužno potreban prostor za investicije i povećanje plaća uz povećanje prihoda države od turizma.