ulaganja
Vedran Antoljak / Izvor: Sense Consulting

Sense Consulting je u 11 godina postojanja izrasla u vodeću konzultantsku tvrtku u jugoistočnoj Europi. Prošla im je godina bila najuspješnija od osnutka, prihodi su narasli na više od 12 milijuna kuna, a dobit na gotovo 1,6 milijuna kuna. Tvrtka je lani provela dokapitalizaciju preko estonske platforme Funderbeam, reorganizirala se i spojila se s tvrtkom za savjetovanje o razvoju u javnom sektoru Razbor. Time je postala najveća izvorna hrvatska konzultantska tvrtka s više od pedeset stalno zaposlenih savjetnika i nastavila širiti međunarodno poslovanje. Sve su to povodi zbog kojih smo razgovarali s Vedranom Antoljakom, jednim od osnivača i suvlasnika kompanije.

Upravo ste se vratili s Tajlanda gdje radite za tamošnju Vladu. Za što vas je Tajlanda vlada angažirala, o kakvom se projektu radi? Koliko je vam je važno azijsko tržište? Kakva iskustva imate i vidite li prostor i za ostala hrvatska poduzeća?

– Azijsko tržište nam je bitno jer ono danas ima lidersku poziciju na području tehnološkog razvoja. Države Azije puno ulažu u promijene gospodarskih i regulatornih sustava kako bi bili još konkurentniji na svjetskom tržištu. Tijekom dugogodišnjeg savjetničkog angažmana s vijetnamskom Vladom stekli smo odlična iskustva koja želimo primijeniti i u ostalim državama Azije. U Tajlandu smo trenutno u fazi javnog natječaja, te stoga ne mogu dati više informacija o našem angažmanu. Ono što mogu reći je da se vjerujemo kako će naš softver koji smo razvili za projekte smanjivanja administrativnih opterećenja biti korišten i u Tajlandu. Taj softver – e-Giljotina – smo do sada uspješno integrirali u šest zemalja, a on danas predstavlja svjetski benchmark na području upravljanja regulatornim reformama, te je bez ozbiljne konkurencije.

Sense Consulting je proglašen nacionalnim pobjednikom na nedavnom European Business Awards natjecanju u kategoriji za međunarodnu ekspanziju. Među 2.898 prijavljenih tvrtki uvršteni ste u TOP 20. Koji su vam poslovi donijeli to priznanje? U koje se zemlje širite?

– Vrlo smo ponosni da već drugu godinu zaredom pobjeđujemo na natjecanju European Business Award. To je za nas jako važno jer dokazuje da je naš način poslovanja ispravan i na najvišoj međunarodnoj razini. S obzirom na to da smo dosad implementirali poslovne projekte u 18 država, važno nam je da nas tržišta izvan Hrvatske doživljavaju kao međunarodnu tvrtku vrhunske kvalitete. Naš je cilj osnažiti našu poziciju vodeće konzultantske tvrtke u jugoistočnoj Europi koja je izvorno osnovana na ovim prostorima, te smo u tom smislu već prije dvije godine otvorili tvrtku i ured u Beogradu, a uskoro otvaramo predstavništvo u Tirani.

Sense Consulting je i prva domaća kompanija koja je ulagačima do kojih ste došli preko Funderbeama isplatila dividendu. Koliki su prinos ostvarili? Koliko ste atraktivni ulagačima prema tom kriteriju u odnosu na ostale kompanije koje izlaze na Funderbeam?

– Sense Consulting je prva tvrtka uopće na Funderbeam koja je isplatila dobit ulagačima. To nam je i bio jedan od ciljeva koji smo komunicirali investitorima tijekom kampanje i jako smo ponosni na to da smo isplatili dobit za prošlu godinu, kao i svake godine od našeg osnutka. Dobit poslije oporezivanja u 2017. godine iznosila je 1.576.000 kuna, a našim ulagačima preko Funderbeama smo isplatili 41.000 eura. Time smo još jednom pokazali da čvrsto stojimo iza svojih obećanja i dogovora, te da smo dugoročno predani stvaranju novih vrijednosti za zajednicu, zaposlenike i dioničare naše grupacije. Također, naš razvoj poslovanja predviđa daljnje stvaranje inovativnih tvrtki za koje namjeravamo preko Funderbeama prikupljati kapital za razvoj.

Vedran Antoljak
Miroslav Kosović, partner u Sense Consultingu, na preuzimanju nagrade European Business Awards / Izvor: Sense Consulting

Kako je bila organizirana dokapitalizacija preko te platforme i kakav je sada status investitora? Ulaze li oni u vlasničku strukturu kompanije?

– Ulagači koji su uložili u Sense Consulting kroz estonsku tvrtku za posebne namjene (SPV) postali su suvlasnici tzv. povlaštenih udjela u tvrtki u iznosu od 20 posto vlasništva u tvrtki. Ovisno o ukupnoj neto dobiti tvrtke ti ulagači imaju zajamčenih šest do osam posto prinosa na uloženi kapital, ali nemaju prava glasa pri odlučivanju. Međutim, ako tvrtka postigne razinu neto dobiti od četiri milijuna kuna, Funderbeam ulagači mogu konvertirati svoje povlaštene udjele u vlasničke udjele u tvrtki s pravom glasa.

Prošla je godina za vas bila godina ekspanzije, akvizirali ste i konzultantsku tvrtku za EU fondove Razbor. Što vas je motiviralo na taj korak? Imate li i ove godine u planu neke akvizicije?

– Spajanje s Razborom se pokazalo kao iznimno dobra odluka. Sinergije i komplementarnosti koje su nas motivirale na udruživanje u jedan poslovni sustav su se opravdale već od samog početka. S Razborom smo dobili iznimno iskusne i profesionalne stručnjake za javni sektor, tržište u kojem Sense Consulting nije bio relevantan igrač. S druge strane Razbor je dobio partnera s velikim planovima rasta i ustoličenim korporativnim sustavom potrebnim za daljnji razvoj poslovanja. Posebno bih istaknuo brzinu, sinergijske efekte i zadovoljstvo obiju strana integracijom u poslovni sustav Sense Grupe. Uspješnost udruživanja su već neko vrijeme vidljivi kroz konkretne zajedničke projekte i konkretne poslovne rezultate.

Što se daljnjih akvizicija, mi uvijek imamo želje i planove, a trenutno smo fokusirani na stvaranje relevantnih partnerstva s odabranim digitalnim tvrtkama s ciljem pružanja cjelovite i brže usluge odabranim klijentima.

Kako ocjenjujete regionalno konzultantsko tržište? Gdje vidite svoje prilike?

– Regija jugoistočne Europe je relativno nerazvijena što se tiče razine korištenja konzultantskih usluga. Dok primjerice u Njemačkoj konzalting industrija čini oko tri posto bruto domaćeg proizvoda, prema našim procjenama u Hrvatskoj je to nešto iznad 0,7 posto BDP-a, a u Srbiji i drugim državama značajno ispod 0,4 posto BDP-a. To predstavlja mogućnosti razvoja konzaltinga u regiji, čije države gospodarski rastu a mogle bi rasti po još većim stopama.

Naše prilike u Hrvatskoj i regiji vidimo primarno u segmentu srednjih tvrtki, brzorastućih manjih tvrtki (startupovi) koji postaju srednje, te srednjih koje prerastaju u korporacije.

Ministarstvo gospodarstva vas je angažiralo na mjerenju i smanjivanju administrativnih opterećenja. Na kojim ste poslovima točno angažirani? Kako mjerite administrativna opterećenja?

– Prije svega nam je zadovoljstvo da je Vlada RH prepoznala važnost razvoja kroz smanjivanje administrativnih opterećenja, u kojima Sense Consulting posjeduje velika iskustva, vještine i znanja stečena u sličnim projektima u 18 zemalja širom svijeta. Nedavno je i Europska komisija u izvješću o Hrvatskoj prepoznala napredak u smanjivanju administrativnih opterećenja kao jednu od vodećih reformi koje se uspješno provodi u Hrvatskoj, dok je prije neki dan Predsjednica RH preporučila regulatornu giljotinu kao jedno od važnih mjera za daljnji razvoj gospodarstva i demografsku obnovu.

Uloga Sense Consultinga u suradnji s Ministarstvom gospodarstva je osigurati punu podršku u pripremu i implementaciji mjera iz Akcijskog plana Vlade RH za smanjivanje administrativnih opterećenja uz primjenu Standard Cost Modela. To je metodologija koju smo prilagodili hrvatskom gospodarsko-društvenom sustavu, a primjenjuju je države EU, SAD i druge najrazvijenije države svijeta. Ona služi mjerenju administrativnog troška koji imaju tvrtke i poduzetnici kako bi bili u sukladnosti s propisima. Zadatak Akcijskog plana je te propise pojednostaviti kako bi njihov trošak bio smanjen za 30 posto u sljedećih dvije godine, pritom osiguravajući istu (ili bolju) razinu zaštite društvenih interesa.

Vedran Antoljak
Tim Sense Consultinga / Izvor: Sense Consulting

Svi pričaju o digitalnoj transformaciji, pa ipak Hrvatska usprkos svim svojim ambicijama jako zaostaje u digitalizaciji za ostalim EU članicama. Koliko je digitalizacija bila presudna za razvoj Sense Consultinga, koliko investirate u taj segment?

– Sense Consulting vidi digitalnu transformaciju kao okosnicu za razvoj hrvatskog gospodarstva. To nije pitanje odabira, već je nužnost jer u digitalizaciji zaostajemo značajno za drugim državama EU po većini kriterija. Ako tome dodamo da kao pojedinci nismo spremni na promijene, onda upravo na tome trebamo poraditi. Nažalost, naš obrazovni sustav je primarni uzročnik tomu, jer je zapeo negdje u 20. stoljeću s trendom daljnjeg pada kvalitete, što vidimo iz pozicije hrvatskih sveučilišta na rang listama sveučilišta u svijetu. Bez obzira na to, mnoge uspješne srednje tvrtke razmišljaju ili već provode digitalnu transformaciju, što nam daje nadu da će njihove primjere slijediti i druge tvrtke.

Od institucija želio bih izdvojiti Hrvatsku gospodarsku komoru (HGK) kao jedinstven primjer organizacije koja je pravovremeno prepoznala važnost i nužnost promjena za digitalno doba, te već tri mjeseca uz podršku Sense Consultinga provodi digitalnu transformaciju.

U Sense Consultingu smo se specijalizirali za savjetovanje u digitalnoj transformacije poslovanja. Naš cilj je u roku od 18 mjeseci imati 60 posto prihoda iz digitalnog poslovnog savjetovanja tj. usluga digitalne transformacije. Kako bi to ostvarili, kontinuirano razvijamo vlastite kapacitete za pružanje usluga te danas imamo tim više od 20 stručnjaka (od ukupno 50 zaposlenih) specijaliziranih za osmišljavanje, pripremu i implementaciju cjelovite digitalne transformacije poslovanja. Pritom se vodimo time da je uvođenje suvremenih digitalnih alata za poslovanje (digitalizacija) samo manje zahtjevan dio digitalne transformacije, te da je mnogo važnije za uspješnu transformaciju organizacije promijeniti poslovni mentalni sklop zaposlenika i partnera, korporativnu kulturu organizacije, te inovirati poslovni model.

Kao konzultanti imate dobar uvid poslovanje ostalih hrvatskih poduzeća. Što biste im prvo preporučili za unapređenje poslovanja, osobito manjim poduzećima?

– Svim poduzećima preporučujemo da hitno razmisle kako prilagoditi poslovanje i što prije odluče digitalno se transformirati, jer je to jedina opcija razvoja. Bolja i sustavna primjena suvremenih poslovnih alata (npr. Design Thinking), veća razina primjene tehnologije u poslovanju (npr. IoT), te preispitivanje postojećih poslovnih navika i eksperimentiranje s inovativnim poslovnim modelima – su promjene koje svaka tvrtka, korporacija ili organizacija mora poduzeti kako bi mogla opstati u digitalnom dobu.

Ponavljam, digitalna transformacija nije stvar odabira, već jedini način postizanja održivog poslovanja. Metafora tomu bila bi kao da želimo dalje koristiti parom pogonjene strojeve za proizvodnju, nakon što je već izmišljana električna struja i elektromotori.

Najavili ste lansiranje Klikera, portala za angažiranje konzultanata na zahtjev. Koje konzultante i pod kojim uvjetima će se moći angažirati? Kome su namijenjene te usluge?

– Klikerom želimo digitalno transformirati konzultantsko tržište jugoistočne Europe, prema uzoru kako se to događa danas na tržištima zapadne Europe, SAD i Azije.

Kliker je sofisticirana match-making platforma preko koje tvrtke, korporacije, i druge organizacije mogu angažirati odabrane vrhunske konzultante i stručnjake. Svaki konzultant koji se registrira na Kliker zadovoljava niz strogih uvjeta – od relevantnog radnog iskustva od minimalno pet godina u vodećim tvrtkama ili korporacijama, te dokazane stručnost u jednom od šest područja (financije, marketing, EU fondovi, strategija i inovacije, digitalna transformacija, poslovni procesi). Visokim kriterijima tvrtkama želimo osigurati samo najbolje stručnjake i konzultante u samo nekoliko klikova. Platformu ćemo u sljedećim danima lansirati na tržište.

Pročitajte i ovo:
Digitalna ekonomija: Blockchainom do kapitala i dividende
22 članice EU ujedinjuju digitalna tržišta, Hrvatska nije među njima