Abrus
Luka Abrus / Izvor: Arhiva Luke Abrusa

“Ideje su posve bezvrijedne. Važna je realizacija, a novaca na tržištu ima. Čak i u Hrvatskoj investitori nemaju kome dati taj novac i ako ne dobivate investiciju, problem je u vama, što znači da se morate mijenjati”, poručio je Luka Abrus, suosnivač i izvršni direktor agencije Five Labs na konferenciji održanoj u okviru HACK IT DAYZ-a Hrvatskoga Telekoma, budućim tech poduzetnicima.

Treći po redu HACK IT DAYZ Hrvatskoga Telekoma ovaj je vikend okupio više od 200 sudionika, stručnjaka, predavača i mentora koji će bave izazovom video komunikacije u budućnosti. Abrus je budućim tech poduzetnicima na vlastitom primjeru savjetovao kako razviti startup u unosni internacionalni biznis.

Abrus
Foto: HT

Agencija Five, koju je prije deset godina uz Abrusa osnovao Viktor Marohnić, danas ima 165 zaposlenih i sto posto biznisa, kaže Abrus, imaju u SAD-u. Tamo su osnovali i tim od šest ljudi.

Greška koja se skupo plaća

“Trebalo nam je barem pet godina da shvatimo da naš posao nije razvoj raznih aplikacija i ICT rješenja, nego da nam je posao rješavanje problema drugih kompanija. Kompaniji Rosetta Stone, na primjer, pomogli da upeterostruči zaradu. Vrijednost Five su upravo takvi projekti”, rekao je Abrus savjetujući startupovcima da se ‘odlijepe’ od tehnologije i usmjere na rješavanje problema.

Prema njegovom iskustvu, najveća greška koju početnici rade jer razvoj produkta na temelju vlastite ideje, a ne potreba korisnika.

“Mi smo tu grešku skupo platili. Prvo treba naći korisnika koji treba vaše rješenje, prodati mu to rješenje, a tek potom ga razvijati”, savjetuje Abrus koji smatra i da startupovci previše vremena i energije troše na razradu ugovora i dogovore. “Prvo posao, a onda ugovor”, kaže Abrus i dodaje kako njih u deset godina nitko nije prevario, “čak ni u Hrvatskoj”. “Čak ako vas i prevare”, nastavlja, “ako vam ne plate, vrijednost je i referenca koju dobivate odradivši posao za poznatu kompaniju”.

Glavni resurs su ljudi

Abrus

Startupovcima savjetuje i da o svojim idejama razgovaraju sa što više ljudi, da ih ne čuvaju za sebe jer, tvrdi, ideje su bezvrijedne, “stvar je u egzekuciji”.

“Da vam sada kažem svoju ideju, u šest mjeseci bi svatko od vas došao s različitim rješenjem”, poručio je okupljenima Abrus i naglasio da su glavni resurs IT kompanija ljudi. Stvaranje timova danas je, međutim, puno teže nego prije desetak godina jer je konkurencija puno žešća, mnogi talenti odlaze u inozemstvo ili pokreću vlastite biznise.

Kako se gradi svjetska firma

Kako bi izgradili svjetsku firmu Abrus je početnicima dao još dva ključna savjeta: fokusiranje na posao i ulaganje u putovanja.

“Radite ili sto posto svog vremena ili ništa. Ne možete imati neki posao sa strane i razvijati vlastiti biznis. Nema tu prečice”, rekao je Abrus i dodao da je neposredni kontakt s budućim klijentima od presudne važnosti. Zato su on i njegova ekipa uvijek putovali gdje god je trebalo po svijetu kako bi upoznali klijente, sav novac koji su imali ulagali u ta putovanja i stvarali neposredne kontakte.

Financijske injekcije i mentorstva

Agencija Five je, inače, prije desetak dana objavila kako pokreće vlastiti investicijski fond putem kojeg će u startupove investirati 100 tisuća eura. Uz izravnu financijsku injekciju Five Labs odabranim timovima nudi smještaj u uredima agencije, poslovne kontakte, mentorstvo i resurse po potrebi te pratnju prilikom iduće investicijske runde.

Interes je veliki, rekao nam je Abrus, već su primili 50-ak prijava, ali više detalja ne želi otkrivati dok ne završi natječaj.

Abrus
Foto: HT

Ovogodišnji HACK IT DAYZ održava se u organizaciji HT-a, a uz podršku Deutsche Telekoma i njegovog start up akceleratora hub:raum, Otvorenog učilišta Algebra, Ericsson Nikola Tesle, Samsunga, Zagrebačke banke i Mastercarda. Tim koji će na hackathonu predstaviti najbolje rješenje na zadanu temu, bit će nagrađen novčanom nagradom u iznosu od 30 000 kuna te dvodnevnom radionicom pod nazivom “Acceleration & Design Thinking” koja će se održati u Krakowu.

Pročitajte i ovo:
Ulaganja mirovinskih fondova u startupove: Ludost ili genijalna ideja?
Svaki drugi startup u Hrvatskoj razvija usluge temeljene na umjetnoj inteligenciji