HAC-a
Boris Huzjan, predsjednik Uprave HAC-a / Izvor: Screenshot HRT

Ministarstvo prometa i Uprava Hrvatskih autocesta ovog mjeseca kreću u poslovno restrukturiranje ove državne tvrtke koje bi trebalo trajati dvije i pol godine, a osim unutarnje reorganizacije HAC-a i rješavanja viška zaposlenih program restrukturiranja uključuje novi sustav elektroničke naplate cestarine, održavanje javnih cesta, upravljanje cestovnom imovinom.

Na programu poslovnog restrukturiranja HAC-a pola godine radili su konzultanti tvrtke Deloitte. Dubinsko snimanje rezultiralo je njihovim prvim preporukama koje pokazuju sve razmjere stranačkog, obiteljskog, klijentelističkog i svakog drugog zapošljavanja u ovoj državnoj tvrtki, piše Jutarnji list.

Rezanje administracije

Deloitte preporučuje Upravi HAC-a ukidanje čak 40 od 90 postojećih rukovodećih mjesta te ukidanje 140 radnih mjesta u administraciji za koje su utvrdili da su nepotrebni za funkcioniranje tvrtke. Kako Jutarnji neslužbeno doznaje, do kraja svibnja bit će ukinut jedan samostalni odjel, tri odjela i deset grupa. Među ostalim, bit će ukinuta mjesta direktora sektora, šefova odjela, šefova cestovnih pravaca itd. Osobe zaposlene na tim mjestima bit će premještene na niže pozicije.

U HAC-u navode kako će ova racionalizacija smanjiti trošak poslovanja za nešto više od 750 tisuća kuna godišnje, odnosno 18.750 kuna po zaposlenom.

U Upravi tvrtke procjenjuju kako će otpuštanjem 140 zaposlenih u administraciji na godišnjoj razini uštedjeti oko 25,5 milijuna kuna. Budući da zaposleni imaju pravo na otpremnine koja prosječno iznosi oko 160 tisuća kuna bruto, ukupni trošak otpremnina tih 140 zaposlenih nešto je niži od procijenjene godišnje uštede (22,4 milijuna kuna).

Jutarnji list podsjeća da je 2012., kada su tadašnja Uprava HAC-a i ministar prometa najavili restrukturiranje HAC-a, u tvrtki bilo zaposleno 2800 zaposlenih, dok je 30. travnja ove godine bilo 2702 i to nakon što su tvrtku uz poticajne otpremnine napustila 274 radnika.

Milijuni za otpremnine

Prema procjenama, do kraja 2022. godine iz HAC-a bi uz stimulativne otpremnine trebalo otići oko 700 djelatnika, što znači da se nakon odlaska 274 radnika u sljedećih još tri i pol godine očekuje odlazak još njih oko 400. Koliki je točan broj viška djelatnika u naplati i održavanju znat će se tek nakon odluke o novom sustavu elektroničke naplate cestarine koja bi trebala biti donijeta ove godine.

HAC je do sada iz darovnice Ministarstva prometa isplatio otpremnina u iznosu oko 35,5 milijuna kuna za 211 radnika. Iz zajma EBRD-a do sada je iskorišteno oko 3,7 milijuna kuna za 23 otpremnine, a do kraja godine planira se povući još oko 21,4 milijuna kuna za 138 otpremnina. Do 2020. planira se povući dodatnih 39,2 milijuna kuna za dodatnih 260 radnika čime se završava ciklus otpremnina do uvođenja novog sustava naplate cestarine.

HAC su do sada uz otpremnine napuštali uglavnom najniže plaćeni radnici iz sektora održavanja te HAC zbog tih odlazaka već ima problema s nedostatkom određenih vrsta zanimanja, primjerice električara, piše Jutarnji list.