mobilno
Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor tvrtke Auka

Većina trgovaca u Hrvatskoj preferira gotovinu kao način plaćanja, ali čak 45 posto ih planira uvesti mobilno plaćanje u narednih godinu dana. Još više ih, čak 77 posto, smatra da će mobilno plaćanje istisnuti gotovinu i u narednih deset godina postati primarni oblik načina plaćanja računa, pokazalo je istraživanje koje je provela Britanska tvrtka LM Research za norvešku tvrtku Auka.

Trgovci nisu jedini koji preferiraju gotovinu, ona je kod nas još uvijek najrašireniji oblik plaćanja. To bi se, međutim vrlo brzo moglo promijeniti ne samo zbog razvoja tehnologije, nego i zbog primjene nove EU Direktive o platnim uslugama 2 (PSD2) koja kaže da su banke (od 13. siječnja ove godine) obvezne pružati licenciranim pružateljima platnih usluga (PSP) podatke o računima svojih klijenata. U bankama će se i dalje biti bankovni računi, ali će se plaćanja moći obavljati putem PSP-ova koji za poslovanje na nekom od tržišta članica EU trebaju licencu centralne nacionalne banke.

Hrvatska – testni poligon nove aplikacije za mobilno plaćanje

Kako bi to trebalo u praksi izgledati i koji su benefiti mobilnih plaćanja za poduzeća, prije svega za mala i srednja, te za građane, danas su hrvatskim poslovnim ljudima u veleposlanstvu Norveške, prezentirali predstavnici Auke, norveške tvrtke koja je Hrvatsku izabrala za lansiranje svoje novu aplikacije za mobilna plaćanja Settle.

Aplikacija Settle omogućava brzo slanje i primanje novca, pri čemu može koristiti financijska sredstva iz niza izvora, a kao svoju identifikaciju koristi vlastiti telefonski broj. Ostale mogućnosti uključuju verziju aplikacije Settle za tvrtke, što bilo kojoj tvrtki ili obrtu omogućava da prima digitalna plaćanja bez oslanjanja na prodajni terminal (POS).

Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor tvrtke Auka, koja je u Hrvatskoj osnovala svoje lokalno poduzeće, rekao je da su licencirani u svim članicama EU-a, što znači da će se plaćanja moći obavljati u cijeloj EU, i to u lokalnoj valuti, ako klijent to tako odluči.

Očekuju da će aplikaciju, osim domaćeg stanovništva, masovno koristiti strani turisti, ali i hrvatski građani prilikom putovanja u ostale članice EU, budući da će im ona osjetno pojednostaviti plaćanja, ne samo u odnosu na korištenje gotovine, nego i kreditnih kartica.

Tek trećina trgovaca prihvaća beskontaktne oblike plaćanja

Bez obzira na to što u Hrvatskoj još uvijek prevladava plaćanje gotovinom, Auka je odlučila da Hrvatska bude prvo tržište na kojem će lansirati aplikaciju, kao svojevrsni indikator za sva ostala tržišta.

“Dobro smo istražili sva tržišta, u ovoj godini planiramo izaći osim na hrvatsko na još tri, a sljedeće godine na šest”, najavio je Döderlein.

mobilno

Istraživanje je provedeno na uzorku od 28.000 malih i velikih trgovaca te tvrtki u ugostiteljstvu i hotelijerstvu u svim zemljama Europske unije. Velika većina hrvatskih trgovaca u svojim trgovinama, što uključuje i online i fizičke trgovine, prihvaća gotovinu (86 posto), a gotovo tri četvrtine prihvaćaju kreditne kartice (72 posto, u usporedbi s europskim prosjekom od 78 posto).

Tek nešto više od trećine ispitanih izjavilo je da prihvaća beskontaktne načine plaćanja mobitelom poput Google Paya, što je nešto više od europskog prosjeka od 32 posto.

Ugostitelji najspremniji na mobilno plaćanje

Istraživanje je pokazalo da su restorani i kafići na razini cijele EU najspremniji prihvatiti mobilno plaćanje, dok mali trgovci i kiosci najmanje žele primiti bilo što drugo osim gotovine.

U Hrvatskoj, od onih koji su rekli kako danas ne prihvaćaju mobilno plaćanje, 45 posto je reklo kako će to razmotriti u sljedećih godinu dana dok je njih 37 posto izjavilo kako još nisu sigurni hoće li ili neće to učiniti.

Polovica ispitanih tvrtki u Hrvatskoj (52 posto) rekla je da trenutačno ne nailazi na nikakve izazove zbog toga što primaju i rukuju gotovinom. Gotovina je tako i dalje preferirani način plaćanja na razini cijele EU (61 posto), pri čemu je rezultat za Hrvatsku nešto viši (62 posto).

Mobilna plaćanja istiskuju gotovinu

Međutim, većina hrvatskih trgovaca, upitana koji će način plaćanja uzeti primat u narednih deset godina, na pitanje odgovara kako se radi o mobilnim plaćanjima (77 posto), što uključuje i beskontaktna plaćanja mobilnim telefonom i druge načine mobilnih plaćanja. Na razini cijele EU, isti je odgovor dalo 72 posto ispitanih tvrtki.

Konzultant Senad Kulenović smatra da je za prihvaćanje mobilnog plaćanja od strane građana najvažnije pitanje sigurnosti transakcija, dok je za domaće male poduzetnike, fokusirane na preživljavanje, veliki izazov uvođenje inovacija. Čulo se, među ostalim, da je za ugostitelje najvažnije da plaćanje bude sigurno i jednostavno, ne samo za njih kao vlasnike, nego i za goste.