liberalizacija
Foto: Fotolia

Mučne scene napada na taksiste i ‘uberovce’, ali i na putnike, blokiranje prometnica i prosvjedi, kojima smo u proteklih godinu, dvije svjedočili nekoliko puta, pa i u špici prošlogodišnje turističke sezone, napokon bi trebali postati prošlost. Vlada je 5. travnja u parlamentarnu proceduru uputila prijedlog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim se napokon liberalizira tržište taksi usluga.

Zakon bi trebao biti donesen po hitnom postupku, do početka turističke sezone. Liberalizacija taksi usluga provodi se, međutim, uz velike otpore licenciranih taksista i njihovih udruženja koji smatraju da će liberalizacija dovesti do anarhije na prometnicama i poplave needuciranih vozača. To će u konačnici, tumače, dovesti u pitanje sigurnost i kvalitetu usluge.

Najviše kritika licenciranih taksista bilo je povezano s upotrebom aplikacije za naplatu usluge, po uzoru na Uber. U biti, nakon što zakon stupi na snagu, izjednačit će se uvjeti za vozače u autotaksi prijevozu i za vozače Ubera koji će trebati ishoditi licencu.

Cilj liberalizacije je, tumače u Vladi, olakšati pristup tržištu za pružatelje usluga uz ravnopravne uvjete tržišnog natjecanja. Očekuju da bi zbog ukidanja mnogih ograničenja već tokom ove turističke sezone trebalo doći do osjetnog snižavanja cijena taksi usluga i novog zapošljavanja. Prema procjeni ministra prometa Olega Butkovića, liberalizacijom tržišta taksi usluga će se najmanje udvostručiti broj taksista kojih je sada oko tri tisuće.

9 ključnih promjena

1. Ukida se pravo lokalnim jedinicama na brojčano ograničenje dozvola, čime se omogućuje slobodna konkurencija.

2. Lokalna dozvola više neće ovisiti o poslovnom nastanu i prebivalištu, pa će taksisti moći dobiti dozvolu u bilo kojoj općini ili gradu.

3. Visine naknada za licencu, koje su dosad bile neujednačene po gradovima, ograničit će se na 10 posto mjesečne neto plaće na području te lokalne jedinice.

4. Dozvole će se izdavati po jednostavnijem postupku u roku od 15 dana od podnošenja zahtjeva. Omogućit će se i elektronički postupak predaje zahtjeva, plaćanja pristojbe te ishođenja licencije i dozvole, što bi cijelu proceduru trebalo pojeftini i ubrzati.

5. Ukida se obaveza pohađanja višegodišnjeg programa za KV vozača, odnosno taksi usluge moći će pružati vozači koji polože samo stručni ispit. Sadržaj tog ispita naknadno će se odrediti pravilnikom.

6. Taksisti u vozilu više neće morati imati originalnu dozvolu, dovoljna je kopija.

liberalizacija
Foto: Pixabay

7. Vožnja će se moći naplaćivati i putem elektroničke aplikacije, a ne samo putem taksimetra.

8. Cijene će se slobodno formirati na tržišnoj osnovi. Taksisti će putnike morati obvezno informirati o cijeni po kilometru preko taksimetra, odnosno o maksimalnoj cijeni preko elektroničke aplikacije.

9. Da bi mogao obavljati taksi usluge vozač će trebati u vlasništvu, najmu ili leasingu imati barem jedno registrirano vozilo te odgovarajuću policu osiguranja od barem 9.000 eura za prvo vozilo te 5.000 eura za svako sljedeće vozilo.

CEA: Liberalizacija bi trebala biti još jača

Branimir Barišić, član Izvršnog odbora Centra za javne politike i ekonomske analize CEA), smatra da bi liberalizacija taksi tržišta trebala biti i jača, odnosno da ne bi trebalo ishođenje licenci uvjetovati polaganjem stručnog ispita.

“Navedeni je ispit isključivo prikriveni namet kojim se otežava ulazak na tržište novim vozačima, a ne utječe na kvalitetu prijevozničke usluge”, tvrdi Barišić.

Pojašnjava kako se sada prilikom polaganja stručnog ispita inzistira na, primjerice, poznavanju osnovnih podataka o kulturnim, gospodarskim, turističkim, prometnim i drugim važnim objektima i znamenitostima na području na kojemu se obavlja prijevoz. Pri tome se ne uvažava činjenica da moderna tehnologija ne samo da pronalazi najbržu rutu između dviju lokacija već uzima u obzir i prometne gužve i radove na cestama prilikom izračuna najboljeg puta do odredišta.

“Ukidanje polaganja stručnog ispita, koji očito ne doprinosi kvaliteti prijevozničke usluge, dovelo bi do dodatnog olakšanja poslovanja taksista. Na kraju će o kvaliteti njihove usluge ionako odlučiti tržište, a ne ispitivači. “, zaključio je Barišić u svojoj analizi objavljenoj na stranicama CEA-e.

I dok su u Uberu zadovoljni jer predloženi zakon doživljavaju kao modernizaciju koja će hrvatskim građanima pružiti pouzdanu, povoljnu i sigurnu uslugu, u udruženjima taksista pri gospodarskoj i obrtničkoj komori ne isključuju mogućnost novih prosvjeda. U svakom će se slučaju, najavili su, protiv predloženog zakona boriti svim pravnim sredstvima.