startupovi
Vedrana Pribičević; Snimila: Mara Bratoš

Rast gospodarstva u Hrvatskoj neće potaknuti eksplozija bilo kakvih startupova. Potaknut će ga eksplozija onih koji imaju određene karakteristike, istaknula je Vedrana Pribičević, profesorica ekonomije sa ZŠEM-a, na početku predavanja o utjecaju startupa na gospodarstvo na ČIPS IT konferenciji u Čakovcu.

Naglasila je da je danas puno mitova o startupovima. Jedan od najraširenijih je da svi startupi, ako ih promatramo kao sve novonastale tvrtke, pridonose gospodarstvu, prenosi poslovni.hr.

“Skeptična sam kad netko novonastali restoran zove startupom i još tvrdi da nam to treba u Hrvatskoj, jer restorani su kod nas mahom biznisi koji se fokusiraju lokalno, nisu skalabilni, ne ulažu u R&D i osim ako niste glavni kuhar, svi poslovi koje je restoran otvorio u pravilu su za niže plaćenu radnu snagu”, kazala je Pribičević.

5 najvažnijih osobina startupova pokretača rasta

Istaknula je kako su istraživanja pokazala da gospodarstvu kroz rast zaposlenosti, plaća, izvoza i razvoja najviše pridonose tehnološki startupi. To mogu biti i one tvrtke koje kombiniraju poljoprivredu i tehnologiju na nov način, poput Agrivija, ili dizajn i tehnologiju, poput Bellabeata ili električnu energiju, automobile i tehnologiju poput Rimac Automobila.

“Ključno je da budu tehnološki, da ulažu u istraživanje i razvoj, da imaju skalabilne poslovne modele, da ciljaju na globalno tržište i ono najvažnije, da pri tome žele rasti odavde, iz Hrvatske”, pojasnila je Pribičević.

U Tehnoparku na Velesajmu svaki treći dan novi proizvod

Zbog svega navedenog tehnološki startupovi ,za razliku od restorana, neizravno kreiraju znatno više novih radnih mjesta.

“Istraživanja su pokazala da tehnološki startupi neizravno po jednom svom stvore još pet novih radnih mjesta u gospodarstvu, a i manje su izloženi bankrotu zbog toga što se ne financiraju bankarskim kreditima”, kazala je Pribičević.

Porezni sustav potiče nekretninski biznis

Istraživanja također ne podupiru zaključak da puko pojačano stvaranje poduzeća vodi ekonomskom rastu, a niti to da su najbolji osnivači oni u 20-ima.

Srušen mit o 20-godišnjacima kao uspješnim poduzetnicima

“Štoviše, najuspješniji startup osnivači u prosjeku imaju 42 godine, često dolaze s top fakulteta i znaju i tehnologiju i ekonomiju”, istaknula je Pribičević.

Dodaje da je u Hrvatskoj startup ekosustav još uvijek u začetku te da nema potporu države kroz poreznu politiku i na druge načine. U Hrvatskoj je i premalo poslovnih anđela jer ih porezna politika usmjerava na nekretninska ulaganja, citira Pribičević poslovni.hr.

Pročitajte i ovo:
Šest najmodernijih laboratorija uskoro u Zagrebačkom inkubatoru za visoke tehnologije