mit
Foto: Fotolia

U svijetu u kojem postoji diktat mladosti jedan od najraširenijih mitova jest da se uspješnim poduzetnikom postaje u 20-ima. Rašireno je mišljenje da se u kasnijoj životnoj dobi, pogotovo poslije 40-te, nema što tražiti u početničkim poduzetničkim vodama. Recentna svjetska istraživanja pobijaju, međutim, to uvjerenje kao još jedan mit.

Hrvatski stručnjaci okupljeni oko GEM istraživanja kojeg već godinama vodi profesorica Slavica Singer iz osječkog Ekonomskog fakulteta u posljednjem objavljenom istraživanju (u 2017.), bavili su se sličnom temom: istraživanjem dobi poduzetnika i ocjenjivanjem poticajnosti društveno-ekonomskog okruženja prema poduzetnicima starijima od 50 godina.

Hrvati počinju odustajati u 40-ima

GEM istraživanje, najveće svjetsko istraživanje o poduzetništvu u koje je Hrvatska uključena već 15 godina, pokazalo je da je u nas najbrojnija dobna skupina poduzetnika ona od 25 do 34 godine (u 2016. njih udio iznosio je 32,8 posto).

Udio mladih, od 18 do 24 godine je 13,5 posto i nešto je viši od prosjeka EU (11,8 posto). U odnosu na EU nešto je brojnija skupina poduzetnika u dobi od 35 do 44 godine (28,3 posto u Hrvatskoj, u odnosu na 25,8 posto u EU).

Nakon 44 godine poduzetnička aktivnost se u Hrvatskoj, međutim, znatno smanjuje u odnosu na europsku praksu.

U Hrvatskoj udjel poduzetnika starijih od 45 godina značajno pada: u dobi do 54 godine ih je 18 posto, a u dobnoj skupini od 55 do 64 godine samo 7,5 posto (EU prosjek za tu dobnu skupinu je 11,6 posto, u dobnoj skupini od 45 do 54 godine 21 posto).

Uspjeh dolazi u 50-ima

Godinama stručnjaci pokušavaju utvrditi korelaciju između dobi poduzetnika kada su osnovali startup i uspjeha tog pothvata. U SAD-u su napravljene mnoge studije o toj temi, uključujući izvještaje Fondacije Kaufmann, Sveučilište Duke i Founder instituta.

Zajednički sažetak tih istraživanja je da je prosječna starost poduzetnika kada pokreću startup 40 godina, te da su oni stari 55 godina dvostruko uspješniji od onih mlađih od 35 u pokretanju brzorastućeg startupa. Prosječna dob uspješnog poduzetnika koji pokreće startup s više od milijun dolara prihoda je 39 godina.

mit
Foto: Fotolia

U Hrvatskoj je stav od poduzetništvu nakon 50 godine života detaljnije ispitan tijekom 2016. u okviru već spomenutog GEM istraživanja. Eksperti su vrednovali niz od šest izjava koje ukazuju na dvije grupe čimbenika koje djeluju na poduzetničke aktivnosti nakon pedesete godine života.

Čimbenici koji imaju pozitivan utjecaj na poduzetničke aktivnosti seniora uključuju iskustvo i stečeno znanje, općenito zdraviji i aktivniji životni stil, poticajne mjere namijenjene poduzetnicima u starijoj dobi i smanjene mogućnosti pronalaska posla.

Nasuprot tome, stavovi kako je nakon pedesete potrebno planirati umirovljenje i dodatne prihode a ne pokretanje poslovnog pothvata i njegov rast djeluju kao barijere poduzetništvu nakon 50 godina života.

Hrvatska u prosjeku EU

Zanimljivo je da je ovo jedno od rijetkih područja gdje se Hrvatska nalazi na razini prosjeka EU zemalja uključenih u GEM istraživanje, gdje su s podjednakim ocjenama percipirani i poticajni i ograničavajući faktori. Za Hrvatsku su ograničavajući čimbenici ocijenjeni s 3,5 (prosjek EU je 3,4).

Potpuniju sliku o percepciji sposobnosti 50-godišnjaka za poduzetničke aktivnosti daju najniže i najviše ocijene: Prema njima, najviše ograničavajućih faktora je u Španjolskoj (s ocjenom 4,2), dok ih je najmanje u Italiji (ocjena je 1,9). S druge strane, najpoticajnije okruženje za poduzetnike u dobi +50 ima Nizozemska (s visokom ocjenom 4), dok je najmanje poticajnih čimbenika u Bugarskoj i Latviji (s ocjenom 2,8).

Hrvatska, dakle, spada u grupu zemalja u kojima se o 50-godišnjacima prije razmišlja kao o ljudima koji se pripremaju za mirovinu, a manje kao o potencijalno uspješnim poduzetnicima. Poduzetnička aktivnost nakon 40-te godine u Hrvatskoj znatno pada, u razvijenim ekonomijama, kao što smo već naveli, ljudi te dobi tek pokreću najuspješnije startupe.

Koliko je dob važna

Zašto je dob važna za poduzetništvo? Nedavno je objavljeno jedno od najopsežnijih istraživanja na tu temu koje su proveli Pierre Azoulay, profesor na MIT Sloan poslovnoj školi, i doktorski student Daniel Kim. Oni su istražili korelaciju između dobi i uspjeha u poduzetništvu, a istraživanje su temeljili na administrativnim podacima longitudinalne poslovne baze američkog Statističkog ureda i podacima porezne službe o vlasnicima poduzeća.

mit
Foto: Pixabay

Pokazalo se da je prosječna dob poduzetnika koji su osnovali poduzeće i zaposlili barem jednog zaposlenika – 42 godine.

“Ako ne znate ništa drugo, a na stolu imate dvije jednake ideje, jednu koju predlaže vrlo mlada osoba, drugu koju predlaže osoba srednjih godine, te ako je dob jedina osobina od koje polazite, bolje ćete pogoditi prognozirati uspješnost ako se kladite na sredovječnu osobu”, izjavio je Azoulay.

Podsjeća kako je Steve Jobs imao 21 godinu kada je suosnivao Apple, ali je bio 43-godišnji glavni direktor kada je kompanija stvorila iMac. Zaboravite, dodaje Azoulay, sve što ste čuli o 22-godišnjim ‘wunderkindima’ koji sjede u svojim prestižnim uredima. Dobre ideje pojavljuju se u bilo kojem životnom razdoblju, ali potrebno je iskustvo da se one pretvore u uspješnice.

Iskustvo i vještine ipak presudni

“To ne znači da nema nekih vrlo mladih ljudi koji su stvorili vrlo robusne, vrlo velike uspješne biznise Ali to ujedno ne znači da neće postati još bolji s vremenom. Bill Gates i Jeff Bezos, na primjer, imali su više uspjeha kao pedesetogodišnjaci nego u dvadesetim”, izjavio je Azoulay.

Azoulay i Kim su među ostalim ustanovili da su najviši rast imala nova poduzeća kojima su osnivači imali 45 godina. Proučavali su dob i startupe u područjima kao što su Kalifornija, New York, Massachusetts te posebno Silicijska dolina. Najbliži definiciji ‘mladosti’ bili su osnivači poduzeća s podrškom venture kapitala (39 godina).

Prosječna dob osnivača za ‘najmlađi’ tehnološki sektor, bežične telekomunikacijske servise, također je bila 39 godina.

Dvadesetogodišnjacima koji žele postati sljedeći Mark Zuckerberg, analitičari MIT Sloan poslovne škole poručili su da ne bi trebali biti obeshrabreni podacima, već uvjereni da i dalje mogu biti uspješni i dio naprednog poduzetništva. No, osim sjajne ideje za uspjeh su potrebni prave vještine i/ili iskustvo.

Više od dobi, na uspjeh poduzetničkog pothvata utječe, pokazalo je ovo istraživanje, prethodno radno iskustvo: poduzetnici su bili 125 posto uspješniji ako su ranije bili zaposleni u istom području u kojem su pokrenuli biznis. S godinama dolaze i financijske mogućnosti kao i društvene veze, što sve poboljšava izglede za uspjeh.