turističke agencije
Foto: Pixabay

Turističke agencije imaju specifičnu ulogu na tržištu – potiču potražnju kada je ona smanjena i usmjeravaju je prema odabranim destinacijama. Uz smanjenje prostorne koncentriranosti i utjecaja sezonalnosti, utječu i na povećanje potrošnje po dolasku, ističu u HGK.

Dodaju da domaće turističke agencije preko 80 posto fizičkog prometa ostvaruju od receptivnih poslova, što doprinosi i razvoju turističkih proizvoda s visokom dodatnom vrijednošću.

U skupini mikro i malih poduzetnika je 99 posto turističkih agencija, gdje gotovo 80 posto ukupnog broja zaposlenih ostvaruje i 80 posto ukupnih prihoda. To su samo neki od zaključaka Analize poslovanja turističkih agencija i turoperatora u razdoblju 2007. – 2017., koju je za HGK proveo Institut za turizam.

Agencijski gosti više troše

Prema rezultatima analize, unatoč padu broja noćenja uz posredovanje domaćih turističkih agencija od oko 13 posto, od 2007. godine, ova industrija kontinuirano povećava dodanu vrijednost svojih usluga. To je rezultiralo rastom njihovih poslovnih prihoda za skoro 70 posto i rastom broja zaposlenih za 17 posto za period od 2007. do 2017. U krizi je došlo do pada prihoda u branši, a tržište se počelo oporavljati 2016. godine.

“Ovaj rast prihoda djelatnosti uz istodobno smanjenje broja noćenja, potvrđuje da su agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste izvan pansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti. Radi se o eno-gastro, pustolovnim, zdravstvenim, kulturnim i svim drugim proizvodima posebnih tema i interesa koji istodobno odmiču Hrvatsku od imidža destinacije sunca i mora, pune smještajne kapacitete van sezone i omogućavaju cjelogodišnji turizam”, istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba, komentirajući ove rezultate.

Prihodi agencija premašili pet milijardi kuna

U razdoblju od 2010. do 2017. godine broj aktivnih putničkih agencija narastao je za 44 posto, s 870 na 1.254, a prihodi za 54 posto, s 3,3 milijarde na 5,1 milijardi kuna. Broj zaposlenih je 2017. godine dosegnuo ukupno 5.540, što je 20 posto više nego 2010. godine.

Komentirajući pad broja noćenja u organizaciji domaćih agencija i udjela u ukupnom prometu turističkog sektora, Žgomba je rekao kako podaci ukazuju da udio putničkih agencija u ukupnom prometu turističkog sektora opada.

“To je rezultat neravnopravne tržišne utakmice domaćih agencija s ostalim sudionicima na tržištu, prije s stranim online platformama. Problem donekle regulira nova Europska direktiva o paket i povezanim putnim aranžmanima koja je kod nas stupila na snagu u srpnju, kada je na snagu stupio Zakon o pružanju usluga u turizmu.

Osim toga i pružatelji smještaja su zbog primjene posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija PDV-om stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na agencije, posebno u segmentu poslovnih putovanja”, ističe Žgomba.

Čeka se odluka Ministarstva financija o pretporezu

Pojasnio je da ako tvrtka smještaj za zaposlenika rezervira direktno od hotela ima pravo odbitka pretporeza, dok kada to učini preko turističke agencije nema na to pravo. Radi se o regulativi EU koja je direktno vezana za paket aranžmane, a u ovom slučaju takva usluga ne spada pod direktivu, priopćili su iz HGK.

Ističu da je to potvrdila i studija o utjecaju posebnog postupka oporezivanja na poslovanje agencija u EU koju je naručila Europska komisija prošle godine. Komisija je potom donijela preporuku da se ubuduće isključi B2B prodaja iz opsega direktive.

“Budući da velik broj zemalja članica EU već primjenjuje navedenu preporuku, očekujemo da će i naše Ministarstvo financija situaciju pozitivno razriješiti i prije obvezne primjene na razini EU”, kaže Žgomba i dodaje kako po tom pitanju Udruženje intenzivno kontaktira s Ministarstvom financija.

Pročitajte i ovo:
Turizam: Znamo li išta bolje od krilatice “više nego lani”